Vildheks: Ildprøven

Fantasygenren har fundet fodfæste hos både drenge og piger med mange dygtige forfattere, der kan deres kram. I topklassen hører Lene Kaabersbøl, som vi kender fra ‘Katriona-serien’ og ‘Skammerens datter’. Nu er hun på banen med en ny serie, hvor en pige på ny har hovedrollen.

Vi er i nutiden og her møder vi Clara, der er en ganske almindelig pige og måske endda lidt genert og usikker. Clara har en god ven – drengen Oscar, som vi hører om nu og da som bogen skrider frem. Ganske uventet løber Clara ind i den store, sorte kat i trappeopgangen, ved lejligheden hvor hun bor sammen med sin mor og nu slutter den ordinære hverdag. Claras mor tager hende med langt ud på landet til mosteren som Clara ikke tidligere har mødt. Moster Isa er en sød og kærlig heks af den moderne slags, som vil beskytte Clara mod den onde Kimæra, der er efter hende. Clara bliver stillet foran Ravnerådet og må gennemgå en prøve for at bevis at redde sig fra Kimæra. Prøven består af fire elementer, som Clara må gå gennem, nemlig Himlens Ild, Vandenes Ild, Jordens Ild og Ildens Hjerte.

Lene Kaaberbøl skriver som altid levende og formår at få pulsen op uden at det bliver alt for uhyggeligt. ”Vildheks: Ildprøven” er en åndeløst spændende bog, der begejstre både børn og voksne. Det er magi og heksekunst uden det bliver fjollet og dumt. Tværtimod får Lene Kaaberbøl læseren til automatisk at rejse med Clara fra hendes nutidige virkelige verden og ind i den overnaturlige. Når det kan ske for Clara, kan det jo ske for alle Man må og skal læse videre, for at se hvad der nu hænder, når Clara stilles overfor store udfordringer hun ikke tror, hun kan magte. Gang på gang er Clara parat til at give op, men hun lære efterhånden, at hun i det mindste kan prøve, thi ‘Flygt aldrig, før du har kæmpet!’ .

Hovedpersonen har ikke store tanker om sig selv, men rejsen til den magiske verden, mødet med Moster Isa og de andre hekse får langsom Clara til at forstå, at der er så meget mere gemt i hende. Clara lære, at hun kan meget mere end hun selv har tiltro til og at hun skylder sig selv ikke at give op. Et vigtigt budskab som den unge læser med garanti kan bruge til meget.
Ildprøven er førte bind i en planlagt serie på flere. Det er efterhånden blevet en tradition indenfor genren at bøgerne alle indgår som en del af en serie. Personligt synes jeg det er lidt synd for de helt unge læsere, vi her har med at gøre, og for hvem det indimellem kan være svært at holde interessen fanget i op til flere år før vi får en slutning. Hvorfor ikke skrive flere selvstændige fantasybøger for de læsere der ikke opfatter det som kult, men som alligevel værdsætter magien, gyset og spændingen?!

”Vildheks: Ildprøven” er mesterligt godt skrevet og fortjener den varmeste anbefaling! Glæd jer til en fængslende bog med et fantastisk fint sprog. Lene Kaaberbøl har gjort det igen. Det er ren magi

Køb Vildheks: Ildprøven online