Troldeliv: Julekalenderbogen

Billedbogsserien ”Troldeliv” om de to troldebørn Paja og Pajko er efterhånden blevet ganske omfattende, og har endnu en gang bevist, at Peter Madsen er en formidabel illustrator. Med sin hustru Sissel Bøe, som kyndig forfatter til teksten, har Peter Madsen skabt en magisk troldefortællingen, der har klassikerstatus på linje med fortællingerne om ”Troldepus”.

Nu står julen for døren, og hvad er mere oplagt end at sende de troldeungerne Paja og Pajko ud på en vigtig julemission?! Lad det være sagt med det samme: Sissel Bøe og Peter Madsens store julekalenderbog er herlig læsning, der emmer af julehygge fra start til slut.

Der er noget nostalgisk over det hyggelige troldeunivers, der denne gang kommer direkte i kontakt med menneskenes verden og den velkendte hverdag.
Paja og Pajko møder gårdnissen Nissen Nik, der føler sig svigtet og glemt af gårdens nye ejere, der ikke tror på nisser og heller ikke sætter grød ud. Nisse Nik har givet op! Men det vil troldeungerne ikke høre af. De insisterer på at hjælpe Nik. Derfor må de tage med til gården, hvor pigen Sofie også bor. Hun tror, i modsætning til sine forældre, på nissen.
Nu må Paja og Pajko hjælpe Nik med at få forældrene til at forstå, at der ér nisser til. Det er dog lettere sagt end gjort.

Hver dag skriver Nissen Nik et julebrev – et rim – til Sofie. Sofie håber, at hendes bedstefar kan komme tilbage og bo på gården. Hun vil også gerne tage sig godt af nissen. Men det er svært, når ens mor ikke tror på nisser og er fortravlet. Da Nisse Nik bliver vred, får det alvorlige konsekvenser for alle på gården. Det bliver meget dramatisk og faretruende. Hele troldefamilien må komme Sofie og hendes familie til undsætning, så det kan blive en god og tryg jul!

Peter Madsen og Sissel Bøes julekalenderbog er perfekt til højtlæsning. Den kan læses som julekalenderbog, eller som en julefortælling, når det passer ind i programmet.
Historien er en klassisk fortælling om værdier: om at værne om de gode, gamle værdier eller kun have øje for det moderne. På den ene side står pigen Sofie og gamle bedstefar Ole, der tror på nissen. På den anden side står forældrene – især moren der har fokus på sin karriere og et ønske om at modernisere gården, selvom det betyder et farvel til gamle minder og hesten, som Sofie er så glad for.

I sidste del af bogen bliver det dramatisk. Mere end forventet. Nisse Nik bliver ondskabsfuld og agerer ondsindet overfor familien.
Det kan undre mig, at forfatterparret vælger at gå den vej.
Jeg forbavses over, at den nisse, de to troldeunger skal hjælpe kan være så grum og ond. Det er bekymrende, hvis man indirekte lader barnet tro, at det er normen at man må blive så vred og ond.
Nej, forfatterparret kunne sagtens have afsluttet fortællingen mere elegant og pædagogisk korrekt. Men bortset fra det er julekalenderbogen en vidunderlig læseoplevelse, der oveni købet er fuld af skønne, varme illustrationer.
Her er hygge, trolderier, bedstefar, hest og nisse. Bedre bliver det næsten ikke!

Køb Troldeliv: Julekalenderbogen online