Troldeliv 10: Brunpels

Illustratoren Peter Madsen der måske er bedst kendt for den populære serie Valhalla har efterhånden fået godt tag i de mindre børn med serien ”Troldeliv”. Det sker i samarbejde med hustruen Sisel Bøe, der har været med til at forme og forfatte den hyggelige serie inspirereret af nordiske folkesagn, urskov og nordisk natur.

I Troldeliv følger vi troldetvillingerne Paja og Pajko samt deres store familie. Paja er en nysgerrig troldepige og Pajko er doven troldedreng. De to bor i en troldehøj, der ligger under et gammelt egetræ i en stor mørk skov. Troldeliv er præsenteret i billedbogsformat, der henvender sig til børn fra ca. 4-8 år.

Serien emmer af charme og hygge, men også moral og lærdom. Sådan er det også i bind nr. 10 ”Brunpels”, hvor en stor bjørn er gået i hi lige ved siden af troldehøjen! Troldemor Æna og troldefar Wrisil forklarer, at bjørnen ikke er farligt og også har brug for et sted at være. Der skal være plads til alle og man må leve side om side. Troldeungerne er alligevel angste, og den frække drilletrold Truzlon lokker de andre troldebørn til at skræmme bjørnen. Væk skal den!

Truzlon og Vittar fører an, da troldeungerne graver en bjørnefælde. Men ak, den store bjørn kommer slemt til skade og lider noget så grusomt på grund af troldeungernes plan om at skræmme den bort. Mor Æna og Far Wrisil er vrede og oprørte. Tænk at behandle en bjørn sådan. De skulle jo bare lade den være i fred. Men nu er det for sent. Troldemor forsøger at hjælpe den stakkels bjørn, men forgæves. Hvad nu?!

Bind nr. 10 i serien er en moraliserende og fin fortælling om at være venlig mod andre og vise forståelse overfor dem, der er anderledes end en selv. På sin helt egen fine måde viser fortællingen om Brunpels hvor galt det går, når man driller og mobber en, man ikke bryder sig om eller forstår. Konsekvenserne kan være store, og sådan er det også her i historien, hvor der ikke er en egentlig lykkelig slutning. Det fungere fint og virker sobert.

”Brunpels” er en eftertænksom og klog fortælling. Jeg blev ganske sentimental af at læse Troldeliv, der på den ene side minder om ”Troldepus”, og også rummer en sjælden grad af varme og kærlighed. Serien handler meget om følelser, venskab og natur. Stemningen er ofte lidt dyster og billederne mørke, så det passer til den alvorlige handling. Alligevel er der overalt glimt i øjet og en glød, der gør det til en ubetinget glæde at læse billedbøgerne. Her er masser af detaljer og varme i illustrationerne. Serien oser af kvalitet i enhver henseende og læseoplevelsen er komplet. En hel igennem fin og herlig billedbogsserie!

Køb Troldeliv 10: Brunpels online