Skøre hjerter

I ”Skøre hjerter” møder vi pigen Molly og hendes veninde Flora, der er fuld af krudt, skæve indfald og sjove ideer. Men Flora er også lidt for meget, anderledes og vild. Indimellem er Flora usikker og overvældet af sin venindes adfærd. Hvorfor farer hun frem på den mod og overskrider alle grænser?

Molly kan ikke lade være med at spekulere over Floras skæve og skøre måde at være på, men da hun også forelsker sig i drengen Emil er det selvfølgelig allervigtigst for hende. Hun kan takke Flora for at de to bliver kærester så måske bør hun ignorere, at Flora bliver mere og mere grænseoverskridende? Alligevel går det hele pludselig for vidt og Flora forsvinder.

”Skøre hjerter” er en virkelig velskreven bog for piger især i alderen 9 – 13 år om psykisk sygdom. Forfatteren Dorthe Roholte skildre psykisk sygdom hos børn og unge med indlevelse og fin forståelse for målgruppen. Bogen er bygget op som en klassisk dramatisk spændings- og kærlighedsroman hvor vi på intet tidspunkt får et hint om, at årsagen til Floras afvigende adfærd skal findes i psykisk sygdom. På den måde bliver det overraskende og om muligt endnu mere lærerigt at opdage hvordan psykisk lidelse kan slå ned, uden at man aner det og hos personer vi ikke har den ringeste ide om at er syge.

Mødet med venindens sygdom giver også Molly lejlighed til at lære sin egen familie endnu bedre at kende. Forfatteren formår på flot vis at afdramatisere psykisk sygdom, og dermed bliver bogen om veninderne Flora og Molly til en absolut anbefalelsesværdig bog. Målgruppen vil desuden værdsætte fortællingen om den første forelskelse og om venskab ligesom skildringen af forholdet til forældre også er fint medtaget.

Bogen er udkommet i ‘Sommerfugleserien’ hvor den har fået to sommerfugle for sin sværhedsgrad.

Køb Skøre hjerter online