På eget ansvar

”På eget ansvar” er en typisk pigebog om venskab og forelskelse. Vi følger pigen Antonia på 13 år. Hun bor på en mindre ø sammen med sine forældre og sin storesøster Theresa, som hun kommer godt ud af det med.

Tidligere var Antonia meget sammen med Rosa i klassen, men det har forandret sig. Nu er sommerferien slut og en ny familie er flyttet til øen. Antonia skal gå i klasse med den ny dreng Mikkel, der lider af insulinkrævende diabetes. Han går stille med dørene om alt, hvad der har med hans fortid og familieliv at gøre. Men de to bliver nære venner og langsomt forelsker de sig også.

Antonia bliver klar over, at Mikkel og familien er flyttet til øen fordi papfaren har et udestående med nogle rockere. Det skal vise sig at blive endog meget dramatisk for Mikkel og Antonia, da rockerne får nys om at de er flyttet til øen. Heldigvis har Antonia nøglen til det gamle, forfaldne slot hvor hun og søsteren arbejder i turistsæson. Her kan de gemme sig, da der kommer uventet besøg!

Forfatteren Dorthe Roholte lykkes flot udi at skildre forholdet til de jævnaldrende kammerater, det nære sammenhold med storesøsteren og den typiske barn-forældrerelation. Desværre hopper kæden af, når hun skal beskrive Mikkels diabetes. Det bliver belærende og en kende kunstigt. Eksempelvis siger vores hovedpersonen konsekvent, at hun skal huske en sukkercola. Mon ikke hun ville sige ”en Cola med sukker”?!
Mest af alt halter bogens finale, der virker helt urealistisk. De to børn jagtes af rockere, der ikke nøjes med at opsøge Mikkels hjem. De tager videre til Antonias bopæl, for derpå at jagte Mikkel og Antonia på det forfaldne slot, hvor de to har søgt skjul. Hvor er det brandærgerligt at Dorthe Roholte forfalder til en så overdramatisk afslutning, der helt undervurdere læsernes dømmekraft.

Bogen er en del af den ellers så uhyre vellykkede og populære ”Sommerfugleserie” fra Carlsen. Serien handler oftest om hverdagssituationer og emner, de unge piger i alderen mellem 9 og 14 år selv kan relatere sig til. I denne sammenhæng er venskab og diabetes meget velvalgt. Det giver også god mening at beskrive, hvordan børn kan komme i klemme, når deres forældre på den ene eller anden vis er involveret i kriminalitet. Jeg er da heller ikke i tvivl om, at der vil være mange unge piger der vil finde bogen underholdende og interessant.

Køb På eget ansvar online