Mystik i slotskælderen

Som titlen antyder, er mystikken i højsæde i denne roman for de større børn af Linda Lassen.
Vi befinder os i Sønderjylland, nærmere betegnet i Gråsten, hvor pigen Malene netop er flyttet til. Skolestarten er ikke gået allerbedst, og Malene tumler samtidig med en masse følelser i forhold til den far, hun aldrig har mødt eller hørt om. Med sin mørkere hud skiller Malene sig samtidig ud, og synes det er frustrerende, at moren ikke vil fortælle om hendes oprindelse.

Det lykkes dog Malene at komme i kontakt med drengen Kedde og pigerne Julie og Emma, der samtidig har hunden Trold. Malene er meget fascineret af Gråsten slot og dagdrømmer i den grad om livet på slottet. Med sin store interesse for danmarkshistorie sammenflettes de to ting, og Malene møder i et imaginært rum forhistoriske personer.

Pludselig bliver slottet imidlertid ramme om et vaskeægte drama, der trækker Malene og hendes nye venner ind i en farefuld jagt på sandheden. Slottet danner nemlig hjemsted for kriminelle handlinger, som en af børnenes forældre er på nippet til at blive fældet for. Oveni må børnene hjælpe et flygtet krigsbarn på flugt fra krigen i Afghanistan. Der er kort sagt lagt op til dramatik!

Linda Lassen har skrevet en lettilgængelig fortælling om en gruppe børn, der kastes ud i et vaskeægte eventyr i bedste ‘De fem stil’. På mange måder et spændingsdrama i børnehøjde, men med en tendens til både at ville fascinere, overraske og imponere samtidig med, at teksten også vil belære om danmarkshistorie og samtidshistorie i form af flygtningepolitik. Oveni har vi en hovedperson, der kæmper med personlige udfordringer, fordi hun aldrig har mødt sin far og er mørk i huden. Det er ganske prisværdigt, at forfatteren har så meget på sinde, men bogen bliver af samme årsag for konstrueret og glider ikke naturligt.
Når det er sagt, vil mangen en ung læser i alderen 9-12 år bestemt finde bogen spændende og vedkommende at læse.

Køb Mystik i slotskælderen online