Lortehjorte: historier for moderne møgunger

Hvis I holder af højtlæsning og savner en bog med korte fortællinger for de lidt større børn, er ”Lortehjorte” et velvalgt bud. Forfatteren Tina Sakura Bestle har gennem en lang årrække forfattet små noveller til børn i DSB´s magasin Ud & Se.
Nu er de allerbedste af slagsen samlet i bogen ”Lortehjorte og andre historier for moderne møgunger”.

Som titlen antyder, er der lagt op til historier, der både er frække, fornøjelige og fantasifulde. Tina Sakura Bestle skriver med antydningens kunst og lader det være op til læseren selv, at udlede novellens pointe. Hun har kort sagt tiltro til sin unge læser og dét, kan vi lide at se! For nok er der de historier i bogen, hvor barnet måske bare sukker ”nåh”, men der er allerflest af dem, der påkalder sig smil på læben og måske endda også et smørret grin.
Der er nemlig meget at le af! Som fx når muldvarpejagten går ind i ”Onkel Heibergs krig” og i ”Regndans”, hvor det regner med gafler.

Intet er forudsigeligt når Tina Sakura Bestle skriver, og netop dét gør ”Lortehjorte” til et spændende, men også udfordrende bekendtskab for den unge læser. Flere af fortællingerne er ikke blot morsomme, men indeholder også alvor. Er det måske ikke rørende og trist, når en snemand mere end noget ønsker sig at se solen og havet? Eller at sidde ved siden af sin syge mormor og være angst. Bestemt er det så!

Med ”Lortehjorte” giver Tina Sakura Bestle os en dejlig, varm og livsklog bog krydret med masser af humor og skæve tanker. Her er nemlig levnet plads til meget af alt det, der kan synes underligt, skørt eller mærkeligt – men som med Tina Sakura Bestle ved roret bliver præsenteret på en aldeles charmerende måde. Det er højtlæsningsstof, som ungerne vil knuselske!

Køb Lortehjorte: historier for moderne møgunger online