Huset, hvor alting blev væk

Ved første øjekast ser billedbogen ”Huset, hvor alting blev væk”, ud til at være en rigtig lækkerbisken. Med Johannes Møllehave som forfatter, de mest skønne og fantasifulde illustrationer, en rigtig vrøvlehistorie og rim – ja, så er der lagt op til en succes.
Men det store bifald udebliver desværre. Det er som om, at det ikke kun er bogens karakterer der gør alting væk, men også forfatteren der får rodet den gode stemning og det flowet væk. Vi leder forgæves efter en rød tråd og en ordentlig forløsning på historien. Men mest af alt overrasker sproget, der ikke rigtig kommer op og ”ringe”.

Når det alt sammen er sagt, så er det værd at fremhæve, at skuffelsen måske kan hænge sammen med at Johannes Møllehaves navn i sig selv indbyder til særdeles store forventninger. Traditionelt har han formået at skrive mesterligt, som en ren sprogekvilibrist der kan frembringe de smukkeste ordtryllerier, der får sproget til at flyde og synge så dejligt som noget.
Det sker bare ikke rigtigt heri bogen. Sproget virker for anstrengt, konstrueret og flere steder er der en mærkværdig sammenblanding af moderne ord og kancellisprog. Fordi det jo skal rime! Det skurer i ørene, og jeg tror næppe at de helt små læsere forstår, hvad de hører. Rytmen er svær at få i gang som oplæser, og bogen bliver en udfordrende oplevelse.

Fortællingen om familien Bæk, der roder og får alting borte i ”huset, hvor alting blir væk’, har ikke meget på hjertet, hverken som historie eller som poesi. Er der mon en pointe i forhold til, at de skal lære at bruge deres huskelister? Nej! De tager såmænd på en ferie, og derefter køber de et nyt hus. Tja, hvad meningen så er med det vrøvl, er ikke godt at vide. Men det er jo da også kun vrøvl. For at have sin berettigelse skulle det i det mindste more læseren, men teksten fremkalder ikke latter eller smil. Hvor er det synd og ærgerligt for både børn og den ellers så fantastisk dygtige forfatter.
Stor ros fortjener derimod illustratoren, der har leveret nogle skønne tegninger, der passer perfekt til fortællingen. De trækker det hele op, og giver råstof til at læseren kan digte med.

”Huset, der blev væk” er en tilforladelig, sød og sine steder ganske fin, billedbog med en klassisk vrøvlehistorie. Børne vil elske de herlige illustrationer ikke mindst og det genkendelige i, at tingene let kan blive væk.

Køb Huset, hvor alting blev væk online