Hundetanker

Der er noget gådefuldt, dramatisk og alligevel dragende over ”Hundetanker”. Den norske roman for tweens er svær at definere rent genremæssigt, men trækker på flere forskellige elementer.

Selve rammefortællingen om den om 13-årige Vera, som flytter med sin far fra byen og ud til Rullestadjordet, hvor han skal færdiggøre sin bog om ulvenes fredning, er konkret og genkendelig.
Men midt i det stille udkants Norge møder Vera og hendes far en gådefuldhed, der i den grad får bogens læser til at spidse øre. Da Vera i en kommode finder en pakke, hvorpå der står hendes navn, sker der ting, som var det magisk realisme. Inde i pakken er der nemlig en gammel, grøn strikhue, der vækker hendes sanser og gør, at hun kan høre, hvad naboens hund Sappo tænker, når hun har huen på.

Vera har ikke rigtig nogen at være sammen med i det stille Rullestadjordet. Hun knytter dog hurtigt bånd til den gamle nabo Brando, der samtidig er far til den sære Birger. Nede i den lille lokale butik møder hun drengen Gustav, der skal vise sig at blive en sand ven. Snart oplever Vera og hendes far imidlertid de lokales had mod ulvene, og pludseligt er Vera trukket ind i en konflikt større og farligere end hun aner!

”Hundetanker” er en helt igennem velskreven og vellykket bog om pige Vera, og det mysterium der udspiller sig i kølvandet på flytningen til flækken Rullestadjordet.
Forfatteren Tyra Teodora Tronstad formår, at skildre Veras oplevelser med både indlevelse og uhygge på en og samme tid. Læseren fornemmer, hvordan Vera er mærket af ensomhed og af, at være moderløs. Samtidig tilføres historien drama og dynamik i kraft af konflikten om ulvene, der hurtigt byder på både fåredrab og hetz mod Veras far der er fortaler for ulvene. Læseren bliver på sober vis introduceret til spørgsmålet om fredning af ulve. Et emne, der pludselig er blevet lagt nemmere at forholde sig til som dansker, fordi vi i det seneste år har fået ulve ind over grænsen.

Med sans for dramatikken opbygges der, hele bogen igennem, en stadig stigende intensitet og spænding i fortællingen. At forfatteren oveni berører emnet ensomhed og sorg over at miste i forhold til hele to alderssegmenter er fornemt. Det varmer om hjertet at læse ”Hundetanker”, selvom den først og fremmest er rasende uhyggelig og spændende.

Køb Hundetanker online