Eventyrbogen: 25 klassiske folkeeventyr

Tegner og illustrator Peter Madsen kendes især for sin populære tegneserie ”Valhalla” og flere smukke bogudgivelser, hvori han fortolker bibelfortællinger. Senest har han i samarbejde med sin hustru udgivet billedbogsserien ”Troldeliv”.

Nu er det så blevet tid til at kaste sig over folkeeventyrene, der her præsenteres i en pragtudgave fra forlaget ALVILDA. Jeg tør godt spå, at bogen bliver en klassiker i løbet af kort tid!
Med sin unikke evne udi at tegne og fortælle, evner Peter Madsen at formidle de 25 udvalgte europæiske folkeeventyr så flot, at bogen simpelthen er et must på familiens boghylde. Det er den slags bøger, man gerne giver i gave med ønske om mange dejlige oplæsningsstunder.

”Eventyrbogen: 25 klassiske folkeeventyr” er en fryd for øjet og en fornøjelse at læse op af – men så sandelig også en glæde at unde sig selv at læse i ro og mag. Med Peter Madsen ved roret får vi hans bud på 25 udvalgte folkeeventyr af den velkendte slags, men også et par af de mindre kendte. Det er herligt at se variationen i eventyrene, der er præstenteret i bogen her.

Peter Madsen har gjort sig store overvejelser og megen umage med at genfortælle eventyrene. I bogens afsluttende afsnit om folk og eventyr får vi lov at høre nærmere om eventyrenes oprindelse og baggrund, ligesom Peter Madsen gør rede for hvordan han har bearbejdet dem. Det tilhører bogen en ekstra dimension, der er værd at fremhæve. Dog kunne jeg ønske mig, at der under hver enkelt fortælling stod skrevet, hvilken kilde den primært er hentet fra – og evt. gerne hvor og hvornår den menes at være nedskrevet. Selv om mange eventyr fortælles i forskellige former og af flere forskellige, vil der som oftest være en bestemt kilde, vi forbinder den med.

Illustrationerne er et afsnit for sig! Peter Madsen har en streg, der er som skabt til at illustrere eventyr. Han indfanger præcist og flot fortællingernes stemning. Det næsten summer af drama og magi, når man bladrer i bogen med de utallige smukke tegninger. Det er i sig selv helt eventyrligt.

Folkeeventyrene spiller forsat en stor og vigtig rolle i vores fælles kulturelle arv, og som sådanne er det uhyre vigtigt at få formidlet eventyrene videre fra generation til generation. Med Peter Madsens flotte eventyrsamling har vi fået en skatkiste af herlige eventyr, der er genfortalt med respekt for Perrault, brødrene Grimm, Svend Grundtvig, Asbjørnsen og Moe samt alle de andre, der i tidens løb har gjort deres til at fortælle historierne. Det er værd at sige tak for!

Køb Eventyrbogen: 25 klassiske folkeeventyr online