Det er skide uretfærdigt

Special Pædagogisk Forlag har med Vibeke Marx ved roret taget fat på krimigenren formidlet i læs-let udgave for tweens og unge læsere, der har brug for spændende fortællinger skrevet i et enkelt sprog. Serien Krimi-let er således velegnet til læselystne med brug for relativt nemme tekster, der alligevel har indhold og en vis tyngde.

I ”Det er skide uretfærdigt” giver Vibeke Marx os to kort-historier i spændingsgenren.
Novellen ”Garfield” handler om pigen Lisette, der bliver drillet men som knytter venskab til den stærkere pige Claudia. De to veninder opbygger et nært bånd på trods af deres forskelle og Lisettes underlegne rolle.
Da Claudia bliver kæreste med Yussuf er det svært for Lisette, der også er tiltrukket af ham. Men det skal vise sig at være den mindste udfordring.
På en sommerhus tur sker det katastrofale. Claudia forsvinder og dør. Mistanken falder for en ganske kort overgang på veninden og siden hen på kæresten, der ender i fængsel. Men hvordan hænger tingene virkeligt sammen – og hvordan så Claudias familieliv ud?

I novellen ” Alle er flinke i Søborg” går Vibeke Marx også ind under overfladen og afdækker en alvorlig hændelse, men fortællingens fokus er et andet. Vi følger pigen Sofie, der opdager at hendes far er dukket op i Søborg og nu står foran Fakta, hvor han sæler Hus Forbi. Det er dybt pinligt og Sofie skammer sig over sin hjemløse far. Hun er angst for hvad kammeraterne skal sige til det. Snart er hun i gang med et dobbeltspil. Samtidig foregår der en række voldsomme overfald tæt på stedet, hvor hendes far holder til. Men har Sofies far andel i det? Veninden Malene må også erfare at ens pårørende nemt kan komme under anklage.

Vibeke Marx har i ”Garfield” skrevet en krimi, der på én gang er voldsom og gennemsyret af en række sociale og meget menneskelige tematikker. Her og der bliver den korte form en hæmsko i forhold til de mange ting, forfatteren gerne vil belyse. ”Garfield” rummer mange vedkommende tematikker, men det lykkes ikke helt at komme i dybden med dem. Når det er sagt er det en fin lille fortælling, der bestemt kalder på refleksion.

”Alle er flinke i Søborg” er om noget novellen, de fleste piger vil kunne identificere sig med. Her berører Vibeke Marx emnet venskab, drilleri, ensomhed og angsten for eksklusion. Det gør hun rigtig godt på trods af, novellens typiske happy-ending. Der er noget belærende over fortællingen, men først og fremmest vil den berøre sin læser, fordi den på flere planer beskæftiger sig med empati og sympati.

”Det er skide uretfærdigt” er et fint input til unge, der trænger til lidt mere lettilgængelig litteratur, der alligevel har noget på hjertet.

Køb Det er skide uretfærdigt online