Dødseliksiren

I ”Dødseliksiren” tager forfatteren Sally Altschuler os med tilbage til 1500-tallets Danmark og den historiske skikkelse Tyge Brahe. Hovedpersonen i bogen er astronomens hofnar, dværgen Jeppe.

Vi følger Jeppes liv på Hven. Da Danmark skifter konge og Christian IV overtager tronen, falder Tyge Brahe i unåde og drager ud af landet for siden at ende i Prag.

Jeppe oplever på allertætteste hold den modstand, Tyge Brahe bliver til dels. Men pludselig skifter fokus og Jeppe træder ind i fortællingens centrum, hvor han efterstræbes på sit liv. Det skal vise sig, at Jeppe er ud af ganske særlig herkomst og det er svært at vide, hvem han kan stole på. Netop derfor ønskes han væk fra jordens overflade. Jeppe er dog ikke den der giver op!
At Tyge Brahe også er genstand for stor modstand gør det ikke nemmere for Jeppe.

Bogen er et miks af historisk roman, krimi og ikke mindst magisk realisme. Forfatteren Sally Altschuler vælger, at iblande det faktuelle stof med en stor portion fantasi. Særligt i slutningen af bogen, hvor Jeppe og Tyge Brahe befinder sig i Prag bevæger bogen sig over i et magisk og fantastisk univers, hvor de to oplever skabelsen af den mytiske jødiske lerkæmpe, Golem.
Det er både overraskende, vildt og voldsomt.

Ideen om Jeppe og hans særlige fædrene ophav vækker bestemt læserens opmærksomhed, men egentlig så jeg måske hellere en roman, der forblev mere tro mod det historiske stof. Ikke mindst fordi den udadtil giver indtryk af, at være en historisk roman og først ændre karakter meget sent. Som fortæller fungerer karakteren Jeppe fint og godt. Man nærer stor sympati mod den lille, vakse og selvstændige dværg.

Forfatteren Sally Altschuler har et stort forfatterskab bag sig og ikke mindst mange børne- og ungebøger er det blevet til. Denne bog er bestemt yderst læseværdig og interessant. Der er både spænding, dramatik og et godt indblik i Tyge Brahes liv, som Jeppe følger på klods hold.

Køb Dødseliksiren online