ABC

Det kan siges helt kort. Knud Romer og John Kørner har i samarbejde skabt et mesterværk af en ABC. Fra tid til anden udgives der løbende forskellige bud på ABC´er. Det var derfor med spændt forventning at ”ABC” fra de to velansete herrer ankom.

Romer og Kørner tager læseren med ind i dyrenes verden i denne formidable ABC af samme navn. De 29 værker og vers bygger på ét kæmpeværk af Kørner, der er vist på bogens forside og igen på den allersidste side, hvor det kort er præsenteret.

Knud Romer har forfattet de små poetiske vers om hvert dyr, der ligger godt i oplæserens mund og har et tydeligt strejf af humor. Hvor er det uhyre godt! På hel igennem fin og præcis vis indfanger Knud Romer essensen af hvert dyr og dets egenskab. Det er ikke vrøvlevers eller det, der bare ligner. Knud Romer rammer så fint plet i sine små knivskarpe beskrivelser, og leger alligevel flot med versets ord og melodi. På denne måde sikrer man, at barnet bliver opmærksomt og husker versene.

Som kunstner har John Kørner skabt ét stort visuelt pragtværk, der danner forlæg for de 29 enkelte dyreværker. Stilen er let, sprudlende og næsten lidt barnlig. Skønt der er tale om akryl på lærred, minder det lidt om en blød akvarel med de ganske lette farver, der forsigtigt glider ind i hverandre. Det er smukt, enkelt og iøjnefaldende!

Med valget af dyr som tema har forfatteren Knud Romer og kunstneren John Kørner valgt at spille det sikre kort. Dyr – ikke mindst eksotiske – er altid populære blandt børn. Ulempen er, at vi har set det så mange gange før. I denne ”ABC” lykkes det alligevel, at løfte det op på et hidtil uset niveau takket være det fine samspil mellem de to bidragsydere. I mødet mellem de to opstår en poesi i ord og billede, der er fuldent!

Køb ABC online