Til de nysgerrige: En bog om krop, sex og hvordan man får børn

Uanset hvor godt man forsøger sig frem som forældre, er emnet seksualitet ofte forbundet med udfordringer. For barnet er det måske også irriterende, at skulle spørge mor eller far.

Med bogen ”Til de nysgerrige: En bog om krop, sex og hvordan man får børn” får de lidt større børn en virkelig fin forståelsesramme i relation til emnet seksualitet. Bogen giver ikke svar på alt, men afklarer gennem ord og illustrationer en række væsentlige spørgsmål. Ikke mindst mange af de ting, tidligere bøger om emnet sjældent har nævnt. Til eksempel, hvordan nogle enlige kvinder søger fertilitetsbehandling og hvad det indbefatter (sagt ultra kort), og hvordan homoseksuelle mandlige par kan få børn vha. en kvindelig donor. Desværre fortæller bogen ikke også, at nogle heteroseksuelle par også må søge fertilitetsbehandling, og at visse homoseksuelle par adoptere børn – ligesom heteroseksuelle par for øvrigt.

Forfatter og Illustrator Marie Dysgaard Christiansen har med sin bog om bogen ”Til de nysgerrige: En bog om krop, sex og hvordan man får børn” valgt, at sætte spot på alle de mange små og store spørgsmål børn måtte have om sex især. Resultatet er en utrolig lærerig, morsom og informativ bog.

Bogen udmærker sig ved at kunne læses af både mindre og store børn – førstnævnte ved oplæsning og sidstnævnte ved selvlæsning. Den er oplagt til brug fra børnehave og i indskolingen.

Den største kvalitet er det utrolig enkle og meget direkte sprog, Marie Dysgaard Christiansen behersker. Hun skærer så at sige helt ind til benet både i ord og illustrationer, så alle de – ofte – vævende og al for detaljerede oplysninger bliver sorteret fra. Her er få fakta, børn kan forholde sig til – og som de så, videre frem vil kunne bruge til selv at formulere nye spørgsmål, de selv har brug for at stille.

Marie Dysgaard Christiansen forsøger at komme grundigt rundt om emnet – både hvad der sker rent fysisk, men også følelsesmæssigt når vi har sex. Derfor bliver gennemgangen kort, men også så enkel og præcis, at det formentlig er nok til at barnet vil fange det.

Forfatteren viser i få ord og skæve, humoristiske tegninger hvordan vi ser ud, bliver ophidsede, boller, bliver gravide og føder/får kejsersnit. Her og der savner jeg, at emner som fx onani bliver behandlet (bliver kun omtalt under børn og alt for perifert) og at forfatteren sætter betegnelser på. Fx skriver, at det hedder et kejsersnit, når et barn kommer til verden ved operation. Bogens mission er jo i høj grad netop at give børn et ordforåd og en forståelsesramme.

”Til de nysgerrige: En bog om krop, sex og hvordan man får børn” er et rigtig godt bud på, hvordan børn introduceres til seksualitet. De mange illustrationer fungerer fantastisk godt og er klart bogens styrke. Takket være dem får både børn og voksen en meget mere uformel, fri og direkte tilgang til emnet. Hvor er det positivt!

Køb Til de nysgerrige: En bog om krop, sex og hvordan man får børn online