Mig og min stjernefamilie

Ved første øjekast synes titlen ”Mig og min stjernefamilie” at signalere en banal fortælling om et barn, der sammen med sin familie bliver kendt. Og mon dog ikke rigtig mange børn og unge læsere vil blive nysgerrige, for at læse om Rose og hendes store papfamilie, får mulighed for at være med i en dokumentarserie om sammenbragte familier, der skal vises på tv. For det, med at være kendt, at have X-faktor og få sine 15 minutter bliver mere og mere vigtigt.
Alting handler tilsyneladende om, at få opmærksomhed. Sådan er det også for Rose, da familien melder sig til tv-programmet. Men det skal vise sig at være vanskeligere end som så, at blive stjerne. Mens de andre fem (pap-)børn i familien alle sammen har noget, de er super dygtige til og kan vise, synes Rose slet ikke, der er noget hun er god til.

Vi er nået til tredje selvstændige bind af serien om skilsmissebarnet Rose.
Rose og hendes mor bor sammen med Frank og hans fem børn, men hver anden uge er Rose hos sin far.
Da Rose ikke kan finde sig et talent hun kan brænde igennem med i dokumentarprogrammet, benytter hun sig af den midlertidige popularitet. I skolen vil selv ærkefjenden Caroline snakke med hende! Rose aftaler at stille op til MGP sammen med veninderne, for trods alt at blive kendt for noget – også selv om hun må gå på kompromis med sangen! Men det skal vise sig at være en rigtig dårlig ide, at sælge sig selv på den måde.
Pludselig vakler det hele, og Rose kommer i store problemer med MGP og veninderne. Heldigvis kan de voksne godt være til hjælp.

”Min stjernefamilie” er endnu et pletskud fra forfatteren Anja Hitz. En vaskeægte fuldtræffer, der rammer præcist og flot i formidlingen af en piges brændende ønske om at skille sig ud fra alle de andre, og vise sit værd.

Med bogen om Rose viser Anja Hitz, hvordan sammenbragte familier og nutidens familiemønstre og – konstellationer kan tage sig ud på alverdens måder. Det er prisværdigt og positivt, at sætte nye ord og begreber på vores bonusfamilier, der her også omfatter andre ressourcepersoner end lige netop kødets bånd. Lad endelig ungernes yndling nabo, fars kæreste eller måske barnets voksenven tælle med i deres Stjernefamilie! Det er en skøn og dejlig tanke at kreere en stjernefamilie fuld af alle de personer, barnet priser sig lykkelig for at være omgivet af.

”Min stjernefamilie” overrasker positivt, fordi Rose ikke ”kun” er ude på berømmelsen. Rose er genkendelig for de fleste børn med sit spontane ønske om at opnå berømmelse – og det er kun fint for læseren at kunne identificere sig. Men endnu mere fint er det, at Rose gør sig nogle tanker undervejs i bogen og ”flytter sig”.
Anja Hitz har anlagt den positive vinkel. Det gør sig fx gældende i forhold til det, at Rose er skilsmissebarn og hvordan de to forældre fungere som skilsmisseforældre. Det søges skildret realistisk, og som sådanne vil mange kunne nikke genkendende til de konflikter forældrene har, men overordnet set lykkes tingene og enderne mødes. Det gør sig også gældende, da pigerne ikke kommer med i MGP, men i stedet får lov at optræde i Debutantshowet. En smule politisk korrekt, men dog prisværdigt og pædagogisk, når alt kommer til alt.

Bogen er skrevet letlæseligt og levende. Rose er både sød, charmerende og sjov. Lige til at holde af!

Køb Mig og min stjernefamilie online