lys lys lys

Selvmord og seksualitet er to tunge emner. ”lys lys lys” af Vilja-Tuulia Huotarinen er da også en uhyre bedrøvelig og hård bog at komme igennem. Både i forhold til emnet, men også i forhold til forfatterens meget eksperimenterende fortællestil der givet vis vil være en stor udfordring for mange børn- og unge.

Bogen handler om pigen Mariia og hendes tiltrækning til den nye, anderledes pige Mimi der starter i hendes klasse. For at være venlig lover Mariia at agere veninde, men den mystiske og specielle klassekammerat har en dragende virkning på Mariia.

Handlingen foregår i 1986 og placeringen er Finland på det tidspunkt, hvor den store Tjenobylulykke netop er sket. Bogen viser perifert, hvordan ulykken spiller en skiftende rolle i indbyggernes liv efterhåndenden som omfanget af skaderne går op for verdenssamfundet. For Mariia er spiller ulykken ikke den store rolle. Hun er i nuet, hvor hun gør sig mange tanker om den tillukkede og dog dragende Mimi. Som tiden går bliver de to kærester og oplever gensidig tiltrækning, men for Mariia er det udelukket at fortælle forældrene om Mimi.
I Mimis hjem ser det også håbløst ud. Som barn mistede hun sin mor der sprang ud fra loftet og nu dør hendes elskede bedstemor. Et hårdt slag! Som om det ikke er nok vil hendes tante Kylli rejse og Mimi skal hjem til sin far. Det gør Mimi desperat.

Vilja-Tuulia Huotarinen har skrevet en ganske interessant bog med en vedkommende handling og tematik. Kærlighed ml. eget køn, mistrivsel og selvmord. Men det forekommer mig, at mange læsere i målgruppen vil have svært ved bogens sprog og stil. Det er Mariia der fortæller, men med mange hop og kommentarer til sin egen formidling. Hun kommenterer på sig selv som forfatter – metasprog – og det gør det indimellem vanskeligt, ligesom hendes analyser af det, der hændte dengang i 1986. Samtidig savner jeg mere flow i bogen. Bogen vil uden tvivl være fin til brug for danskundervisning i 6. eller 7. kl. ligesom en del børn og unge – heldigvis – vil have stor glæde af bogen.

Køb lys lys lys online