Klipklapper-klubben 2: Hvalernes sang

”Klipklapperklubben” er en ny tøseserie for tweens, der gerne vil læse om pigeliv og samtidig elsker et vaskeægte eventyr.

De tre piger Elly, Sierra og Tash samt hunden Mojo skal på hvalekspedition, så de kan tage billeder af hvaler til en aviskonkurrence. Hovedpersonen er – som i første bind – Elly, der holder ferie hos sin tante. Tash er kaptajn på sin jolle med sejl i dagens anledning mens Elly og Sierra skal hjælpe til efter bedste evne. Men der går ikke lang tid, før vejret slår om og overmaner dem. Det er på katastrofekurs!

Trods en ihærdig kamp på det åbne og vilde hav, kæntrer de tre piger og skyller ind på en lille øde ø ud for den britiske kyst. Uden mobildækning! Og ingen af de tre piger har fået sagt hvilken retning de ville sejle. Stemningen er lav, men de går snart i gang med at gøre sig det beboeligt på øen med bål og sætte et interimistisk nødflag op.
Da de tre piger opdager en hvalunge, der er tæt på at strande og dø mens dens mor hjælpeløst ser til, sætter de alt ind på at redde det stakkels dyr. I bedste spejderstil lykkes det. Siden skal hvalerne kvittere på allersmukkeste vis. Eventyrlystne som pigerne er, vælger de at dykke i det omkringliggende farvand og også her gemmer der sig store og gode overraskelser. Fund, der skal gøre dem berømte for en stund!

”Hvalernes sang” er en dramatisk og super spændende bog om de tre eventyrlysne engelske piger på Fagerø. De er vidt forskellige, og det giver en god dynamik i fortællingen. Ellen Richardson har denne gang skrevet en bog, der her og der forekommer lidt for konstrueret og fortænkt. Det kan fx undre, at vejret på Fagerø evigt og altid skifter så meget (både i bd. 1 og 2) og afstedkommer den ene dramatiske situation efter den anden, mens det omvendt kan klare op på et splitsekund, så pigerne straks kan gå omkring og svømme da de er forlist på den øde ø. Trods disse åbenlyse problemer er ”Hvalernes sang” uhyre velfortalt og gribende. Det er en bog, der med garanti nok skal få et stort og veltilfreds publikum.

Klipklapperklubben er en perle af en pigeserie, der udspiller sig i det engelske miljø, med sit drama og venskab i fokus! Bagerst i bogen er der diverse former for underholdning; quiz, personlighedstest kageopskrift og fakta om hvaler.

Køb Klipklapper-klubben 2: Hvalernes sang online