Klar parat pubertet – for tweenpiger i puberteten

Julie Schlüter Valentin har skrevet en helt igennem glimrende guide til piger i alderen 8-12 år om det, at komme i puberteten.

Bogen består af to dele: første del om den fysiske udvikling og de tidlige pubertetstegn. Om begyndende hårvækst, bryster, vægt og vægtstigning, menstruation og cyklus m.m. Anden del handler om, hvad pubertet føles og mærkes som i din hverdag – hvordan sindet forandrer sig. Her er fokus på veninder, forældre, drenge og de problemer der indimellem opstår, når tweenpigen er usikker, sårbar eller vred.

”Klar parat pubertet” er en grundig og gedigen guide ind i puberteten. En helt igennem uundværlig bog for den purunge pige, der står foran udviklingen fra lille pige til ung kvinde, og oplever livet forandrer sig.
Bogen giver sin unge læser en række fine værktøjer til at forstå sig selv og sine klassekammerater i en tid, der er fuld af forandring. Her og der kan man som forældre måske have andre holdninger end bogen, der til eksempel forholder sig hel neutral hvad angår kropsbehåring og barbering. Jeg savner, at bogen forklarer, hvad der kan være ulempen herved. En bog kan i sagens natur aldrig erstatte den gode samtale mellem forældre og barn, men den kan – som her – give barnet en langt større forståelsesramme og hjælpe til at italesætte forskellige emner. Bogen åbner op for en forståelse for, at de enkelte emner er naturlige og i forlængelse heraf vil det da også blive lettere at tage en snak.

Forfatteren Julie Schlüter Valentin er uddannet journalist og har derfor valgt at trække på en række fagpersoner i forbindelse med udarbejdelsen af bogen. ”Klar parat pubertet” er derfor blevet til med bistand fra en gynækolog, en psykolog, en familieterapeut og en børnelæge. Bogen er da også både grundig, sober og indsigtsfuld i et emne, der ofte er følsomt og svært for os at tale om.

Med ”Klar parat pubertet” forærer man sin datter en uvurderlig nøgle til at forstå sig selv og sin veninder. Mangen en mor ville bestemt også have glæde og gavn af at læse bogen, der på nuanceret og dog enkel vis giver svar på mange af de spørgsmål, der maser sig på når puberteten banker på døren.
Kort sagt: en must have for piger i alderen 8-12 år!

Køb Klar parat pubertet – for tweenpiger i puberteten online