I vendernes vold

Forfatteren Josefine Ottesen er nu nået til andet bind i sit imponerende litteraturprojekt Danerriget, i hvilket hun vil skrive ti selvstændige historiske børnebøger der skildre hver deres århundrede i tiden fra 1000 – 2000. Hver bind står alene. Således handler første bind ’Slægtens offer’ om en pige mens hovedpersonen i ”I vendernes vold – Danerriget 1168-71” er den unge ridder Thorbjørn.

”I vendernes vold” er en levende, spændende og dramatisk fortælling om trællen Thorbjørn og den fantastiske hingst Brunac. Da bogen tager sin begyndelse er vi hos venderne. Men danerne i skikkelse af Valdemar den Store og og hans halvbrødre Absalon og Esbern Snare iscenesætter et voldsomt angreb på borgen. Snart ender Thorbjørn i Danmark, der netop er blevet kristent.
Thorbjørn bliver frigjort fra sin trældom, men vælger at blive staldreng i Swinaborg. Drømmen er at blive væbner og siden ridder – og ikke mindst at erobre hjertet på den højbårne mø Rechiza, hans mester, Mistivois, fosterdatter. Hun er imidlertid af en langt højere klasse end han selv og her som flere andre gange fornemmer vi en ung mand der som alle andre unge har let ved at henfalde til store drømmerier. Thorbjørn møder i sin barndomsveninde Grith stor støtte, men har ikke øje for hendes opmærksomhed. Ikke før det næsten er for sent!

Josefine Ottesen har skrevet en fantastisk roman om datidens Danmark, om klasseinddeling, om de barske og endda barbariske krige, om kirken på denne tid og om hvordan indenrigspolitik blev ført. Alt sammen er formidlet levende, dramatisk og dog uhyre vedkommende for læseren.

Bogen byder på store oplevelser men også mange udfordringer omkring fx navne, steder, tider og den historiske kontekst. Der savnes om noget en ordliste trykt i bogen! Det er muligt at udprinte en liste, men det virker ikke så praktisk når man har taget bogen med på ferie eller weekend.

”I vendernes vold” er en ægte dannelsesroman for større børn og unge, der holder af kærlighed, danmarkshistorie, heste og dramatik, ligesom bogen er rig på kampe, konflikter men også varme venskaber. Især venskabet mellem den gamle kloge hestetæmmer og staldmester, der hjælper vores hovedperson er vigtigt for bogen. Forholdet til halvbroderen, stormandssønnen Åge er med til at øge spændingen og gøre bogen uhyre fascinerende for både piger og drenge.

Glæd dig til en rejse i tidsmaskinen tilbage til datidens ridderliv med kampe, heste og hårdt hverdagsliv. Alt sammen skildret formidabelt af Josefine Ottesen, der evner at genskabe et levende billede af Danmark i 1100-tallet. En historisk roman for de store læsevante børn og unge, der elsker et dejligt drama og nervepirrende personlig udviklingsroman.

Læs mere på hjemmesiden danerriget.dk

Køb I vendernes vold online