Den grønne ø 1. Smertensbarn.

Mette Finderups nye serie for de største børn og unge foregår i vikingetiden. Hovedpersonen er den 14 årige Gyrith. En pige med vilje, temperament og styrke. Gyrith er høvdingedatter og hvert år sender man i landsbyen den vigtigste unge jomfru af alle af sted på en åndelig rejse for at prise kærlighedens gudinde Freja og sikre landsbyens fremtid. Derfor er det nu blevet Gyriths tur til at drage mod Gudernes land – meget mod sin vilje, vel at mærke. Gyrith er ikke spor interesseret i hvad en rejse kan fortælle hende om en kommende ægtemand. Dét er slet ikke noget for hende. Eller er det?

Gyrith tager af sted på rejsen, der ikke er hel almindelig i tid og rum. Og rejsen bliver da heller slet ikke som forventet. For gudinden Freja er overhovedet ikke blid og mild, hun bliver rasende på Freja da hun begår en slags fejl. Nu kaster Freja en voldsom forbandelse på Gyrith: Freja vil tage alle, som Gyrith nogensinde kommer til at elske, fra hende. En hel igennem voldsom og hård forbandelse, der vil forfølge Gyrith på hendes videre vej.

Fortællingen om Gyrith er en hæsblæsende roman om vikinger, guder og danmarkshistorie der tager kegler! Mette Finderup beskriver en periode hvor troen på guder så småt er aftagende, hvor byens vigtigste folk har været nødt til at opretholde troen på guderne alene for at fastholde samfundets orden, skikke og kultur. Guderne var nødvendige og det var overtroen også. Men måske er det hele ikke overtro?

Gyrith er en klog men også stædig pige, der er skeptisk overfor guderne. På en rejse til gudernes land bliver hun overvældet af sin oplevelser og må erfare at hun er underlagt de frygtindgydende guder.
Mette Finderup benytter sig af fantasyelementer og giver den historiske roman masser af dramatik, kærlighed og spænding især. Tilsammen er det ingredienser som de unge læser vil synes rigtig godt om. ”Smertens barn” er en utraditionel historisk vikingeroman fyldt med nordisk mytologi og fantasyelementer. En bog med stort drive. Som kærlighedshistorie fungerer bogen også efter hensigten. Gyrith forelsker sig både i en af Guderne og så er hun mere end almindelig glad for sin egen bror. Der er lagt op til drama!

Bogen er et anderledes møde med den nordiske mytologi og danmarkshistorien i vikingetiden, men på alle måder utrolig forfriskende og spændende. Handlingen opleves som levende og nutidig takket være en meget mundret, frisk og nutidig dialog, hvor Gyrith både tænker og taler som børn og unge af i dag gør! Gyrith er på mange måder en forkælet overklassepige i datidens samfund, men efterhånden som tiden går modens hun og følelserne for andre bliver mere og mere væsentlige efterhånden som hun må erfare, at Frejas forbandelse hviler over hende. ”Smertens barn” kan absolut anbefales. Den er let at læse samtidig med at den er utrolig rig på spændende handling og indhold.

Køb Den grønne ø 1. Smertensbarn. online