Albert Einsteins lysshow

Forlaget Mindspice har med serien serien ”Den lille abstraktion” haft en ualmindelig tiltalende idé: at formidle svært filosofisk og naturvidenskabeligt stof for unge i letlæselig form.
Med bogen Albert Einsteins lysshow forsøger forfatter Frédéric Morlot at formidle idé om de fysiske love i en faglitterær formidling, der til forveksling ligner skønlitterær uden at der dog er tale om faktion .

Selve teksten fungerer langt fra godt mens illustrationerne af Anne-Margot Ramsteins virker bedre. I fortællingen møder vi den unge Albert Einstein og hans søster Maja der til den store Oktoberfest i München skal installere lysshowet. Her møder de også dværgkasteren Niels Bohr. Desværre ender deres installation i en stor katastrofe. Nu får den unge Albert travlt med at tænke og lave forsøg for at undersøge hvordan lys, hastighed og tid hænger sammen. De møder Abraham Michelsom der giver Albert vigtige råd med på vejen. Bogen forsøger at bruge humor og til det formål indgår et styks hund og adskillige Knödeles, der i forsøg efter forsøg kastes af sted, for at Albert kan måle sig frem til lysets hastighed og blive klog på fysikkens love.

Som læser er det desværre lidt vanskeligere at blive klog på det alt sammen. Formidlingen er ikke så enkel og klar som den gerne vil være. Det er brandærgerligt fordi idéen er så fin! Jeg synes bogen fortjener stor ros for sit flotte formål, men den kommer slet ikke i mål. Børn der ikke selv har en forforståelse eller forældre der kan støtte undervejs vil have meget svært ved at tygge sig igennem bogen. Måske ville det hjælpe med et lille leksikon til de sværeste ord og en enkelt side, der giver fakta i kort form?!

Bogen vil muligvis være et hit hos børn der allerede er bidt af naturvidenskab eller filosofi ligesom den for nogle unge vil kunne være en støtte i forhold til at forstå Natur & Teknik samt fysik da stoffet præsenteres på en anderledes vis.

Køb Albert Einsteins lysshow online