Wall E - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Wall E

Om ikke alt for lnge i en galakse, som ikke ligger forfrdelig langt borte, opdager menneskeheden, at de har haft for travlt med at forlade Jorden. De er taget hjemmefra uden at slukke en beslutsom lille robot ved navn WALLE. Efter i rhundreder at have gjort, hvad den er bygget til opdager WALLE (det str for Watthoved Affalds Ladnings Lftnings Element) et nyt forml med livet (andet end at samle p skrammel), da han lber ind i en toptunet undersgelsesrobot ved navn EVA. EVA opdager, at WALLE ved et tilflde er snublet over nglen til planetens fremtid, og suser tilbage til rummet for at meddele, hvad hun har opdaget, til de mennesker, der spndt har ventet p besked om, at det var sikkert at vende tilbage. I mellemtiden stter WALLE efter EVE p en jagt gennem universet og starter derved en rkke begivenheder, som fr uventede flger. P denne fremtidens fantastiske rejse fr WALLE selskab af s srprgede rejsefller som en klekakerlak og et hold af ikke helt funktionsduelige robotter alle sammen skabt af Disney-Pixar med Andrew Stanton (Find Nemo) som instruktr.

Frardes brn under 7 r

DVD premiere: 16-12-2008

Skrevet af Maja Axholt, Filmland.dk

Hver gang Pixar kommer med en ny film, tnker man Nu kan det da snart ikke blive bedre. Alligevel overgr de gang p gang sig selv. Med Wall*E har der dog alligevel vret en del bekymring. For hvordan kan man skabe en succesfuld film, hvor de eneste kommunikationsmidler er bip, robotjne og musik? Hvordan kan man ramme publikum p flelserne, nr filmens hovedpersoner har et ordforrd p cirka fem enstavelsesord? Andre ville ikke kunne, men med Wall*E har Pixar endnu en gang bevist, at de er animationsfilmenes ubestridte mestre.

Vi mder frste gang robotten, Wall*E, da han som altid er i gang med at rydde op efter menneskenes svineri. De har for lnge siden forladt Jorden og har overladt oprydningen til denne lille E.T.-agtige fyr, der utrtteligt bygger det ene affaldstrn efter det andet. I selskab med sin nuttede kakerlakven, der flger ham i tykt og tyndt, hygger Wall*E sig med at samle spndende ting, som menneskene har efterladt. Isr et gammelt videobnd med en musical har en srlig plads i Wall*Es metalliske, men romantiske hjerte.

Ikke fem ord kommer over den lille fyrs lber, men alligevel forstr man og fler alt, hvad han tnker. Og samtidig bliver man igen og igen forundret over, hvordan det kan lade sig gre. For virkemidlerne er s sre enkle. Wall*Es stemme er ikke andet end en masse bip, og hans robotjne, der bestr af kikkerter, udstrler s mange flelser, at man nsten konstant sidder med en klump i halsen. Oven i det er lagt et musikudvalg, der igen afspejler og underbygger robottens sindstilstand. Det gr filmen til en af de mest hjertevarme og rrende, jeg lnge har set.

Da pigerobotten, EVE, kommer til Jorden for at lede efter planteliv, bliver Wall*E hblst forelsket. S meget, at han flger efter hende, da hun tager tilbage til menneskene, som selvflgelig er dem, der har sendt hende til Jorden. Inden lnge udvikler de to robotter et forhold, der p trods af deres metallegemer er det mest menneskelige, der kan opleves i hele filmen.

Wall*E og EVEs forhold er s altopslugende, at man faktisk rgrer sig, da menneskene bliver bragt ind i historien. 700 rs rumfart med luksusopvartning af de trofaste robotter har forvandlet menneskeracen til ugidelige fedtklumper med ultrakorte arme og ben, der ikke lngere kan tjene deres forml. Da historien bevger sig ud til rumskibet, mister den lidt af sin inderlighed og gr lidt mere over i sjov action, som Pixar jo ogs er mestre til at lave, men som alligevel fles som en mrkeligt omvej fra det, det hele handler om.

Men Wall*E bliver nu alligevel i ens tanker, lnge efter filmen er slut. Den er sd, rrende, hyggelig og naturligvis ogs fyldt med masser af sjove jeblikke. Den er et klasseeksempel p, hvordan man i animationsfilm og faktisk ogs generelt kan formidle flelser kun via ansigtsudtryk og musik, og hvert eneste bip og ansigtsudtryk rammer plet lige ind i ens hjerte.

Endnu en genistreg, som man ikke m snyde sig selv for.

Skriv en anmeldelse af Wall E

Skrevet af Rebecca den 25. januar 2009