Vikaren - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Vikaren

Carl (Jonas Wandschneider) gr i 6.B. og passer mest sig selv, men en dag fr eleverne besked om, at de skal have vikar, og som alle andre skoleelever glder de sig til at tage fusen p vikaren og f sat lidt skub i de ellers s kedelige timer. Men vikaren (Paprika Steen), Ulla Harms, viser sig ikke vre som andre vikarer! Hun er ondskabsfuld ved brnene og ved ALT. Selv de mest umulige regnestykker kender hun svaret p, men det mest uhyggelige er, at hun tilsyneladende ogs ved, hvad brnene tnker.

DVD premiere: 11-12-2007

Skrevet af Rasmus Krogh, Filmland.dk

Ole Bornedals nyeste film Vikaren er for det frste en fornemt fornjelig omgang underholdning, der fortstter den spektakulre og eventyrlystne stil, der i jeblikket kendetegner de danske film for det yngre publikum. For det andet har filmen noget p hjerte; den jonglerer med s store temaer som krlighedens vsen og humanistiske budskaber som det gode i mennesket, og den gr det uden at ryste p hnden. For det tredje er den en filmteknisk bedrift, der vidner om helstbt og habilt hndvrk fra alle sider. Mske er det i koblingen af den visuelt imponerende og luftige ungdomseventyrfortlling og de altomfavnende altruistiske temaer, at Vikaren finder sin styrke. Selv om filmen hverken er s imponerende eller s gennemfrt som fx De Fortabte Sjles ؔ, er den uhyre appellerende. De ret s banale, men altid relevante budskaber bringes fint men aldrig prangende i spil i en lille historie om en sjetteklasse, der er s uheldig at f et rumvsen som vikar.

Skolelreren og isr vikaren som fnomener har altid vret genstande for bde frygt og fascination. Forestillingen om en ubekendt person, der bryder den s solidt forankrede og rutinemssige hverdag, som skolelivet udgr, er godt rstof for potentielt drama og dramatiske konflikter. I The Substitute var Tom Berenger vikaren, der ryddede op i et betndt og narkobefngt high school-milj, og i The Faculty mtte Elijah Wood og Josh Hartnett bekmpe deres collegeprofessorer, der i virkeligheden var afskyelige aliens.

Det er i sidstnvnte, at Vikaren henter sin umiddelbare inspiration. Paprika Steen spiller Ulla Harms, enhver skoleelevs skrk. Med sin ondskabsfulde tilgang til lrerhvervet m hun siges at vre verdens vrste vikar. Verbalt rammer hun eleverne psykisk, hvor det gr mest ondt, ligesom hendes pdagogiske virke eller mangel p samme fr lektor Blomme til at minde om den sdeste skolelrerinde. Men ikke nok med at hun tyranniserer brnene; hun har ogs forldrene fuldstndigt p sin side.

Det derfor ikke let for Carl (Johan Wandschneider), hvis mor er omkommet i en bilulykke og hvis far (Ulrich Thomsen) er antropolog af den lidt virkelighedsfjerne type, at overbevise forldrene om, at Ulla i virkeligheden er et rumvsen, der er kommet fra en fjern, fjern planet for at lre om menneskets hang til krlighed, dets evne til empati og til medflelse. Derfor m Carl sammen med klassens andre elever tage sagen i egen hnd og bekmpe den alt andet end empatiske Ulla.

Dybest set er Vikaren en fuldstndig fjollet fortlling. Pointen er imidlertid, at historien mske netop p grund af sin tbelighed formr at stte en masse temaer i spil og budskaber p spidsen. Ud over s idealistiske kongstanker som fred p jorden, nstekrlighed og det gode i mennesket, giver filmen ogs sit besyv med om forholdet mellem forldre og brn og den nuvrende tilstand i den danske folkeskole, hvor tests, prver og krav om et vist prstationsniveau konstant er i hjsdet. Filmens lidt naive, utopiske, men uden tvivl godhjertede idealisme er ret s eksplicit, men heldigvis aldrig prangende, svulstigt eller for meget. Det skyldes primrt kontrasten med det fantastiske og spektakulre i fortllingen, som hele tiden pirrer fantasien, mens filmen kan formidle sine velmenende budskaber fra hjertet. Selv om enkelte af filmens karakterer er omvandrende klicher, og filmen halter en smule hen mod slutningen, ndrer det ikke p, at denne letbenede, ubekymrede tilgang, hvor det bde handler om nstekrlighed p et globalt plan og en flok elevers kamp mod en led alien-lrer, er udsgt, men skam ogs eftertnksom underholdning.

Vikaren br ogs bemrkes for sin tekniske perfektion. Fotografi og lysstning er i Dan Laustens hnder stilrent og noget nr perfekt, ligesom Marco Beltramis score er i en klasse for sig. Selv om bde Lausten og Beltrami til daglig slr deres folder i Hollywood, er deres omgang med en dansk sjetteklasse vellykket. Kameraarbejdet understreger det spektakulre i fortllingen, ligesom musikken p fineste vis supplerer de stemningsfyldte billeder, der bde giver rum til de store temaer og den fjollede, men uhyre underholdende eventyrfortlling

Skriv en anmeldelse af Vikaren

Skrevet af Gjserbasse den 14. april 2008
Den er mega skrmmende frste gang men eller er den mega sjov.