Toy Story 3 - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Toy Story 3

Holdet bag de elskede Toy Story film har genbnet legetjskassen og tager os endnu en gang med til verdens sjoveste legetjs vidunderlige verden i TOY STORY 3.

Da Andy gr sig parat til at rejse vk til college, bliver Buzz, Woody og resten af hans loyale gamle legetj forsteligt frustrerede over deres temmeligt usikre fremtid.

TOY STORY 3, der er instrueret af Lee Unkrich (medinstruktr p Toy Story 2 og Finding Nemo), er et herligt nyt eventyr i Disney Digital 3D, der bringer alle vores venner til et vrelse fuld af hmningslse unger, som nsten ikke kan vente med at hrge deres nye legetj. Situationen gr fra 0 til kaos p et splitsekund og vores venner m gre alt, hvad de kan for at for at hjlpe hinanden, for intet legetj bliver efterladt og pludselig finder Barbie sig blussende plastic til ansigt med selveste Ken (yep, den Ken).

DVD premiere: 05-12-2010

Skrevet af Rasmus Lnne, Filmland.dk

Forventningerne har vret store til Pixars nyeste og sandsynligvis sidste film i Toy Story-serien. Efter en skuffende film-sommer har hele branchen haft behov for en success, og det samme har vi stakkels biografgngere ogs i den grad! Derfor kan det med glde konstateres, at Toy Story 3 kun matchet af den fremragende Inception er en af sommerens og hele rets hidtil bedste film!

Den store flugt
Historiens opbygning er ikke radikal anderledes end i de to foregende Toy Story-film. Vi har at gre med den samme herlige gruppe legetj, som altid anfrt af den inspirerende Woody (Preben Kristensen). Igen kommer legetjet p afveje og de m finde en vej hjem.

Anders (Lukas Forchhammer) er efterhnden blevet 18 r og er ved at forberede sig p universitetslivet. Han er for lngst stoppet med at lege med sit gamle legetj, som nu forbereder sig p de skrkindjagende scenarier: Loftet eller lossepladdsen. Kun Anders yndlingslegetj kan gre sig forhbninger om at flge med Anders p kollegievrelset.

Ingen af de to scenarier gr dog i frste omgang i opfyldelse, da hele gruppen ved et uheld ender i en nrliggende brnehave. Den skuffede gruppe, der fejlagtigt tror, Anders ville smide dem ud, glder sig over udsigten til at blive leget med igen. Glden er dog kortvarig, da lederen af brnehavens legetj, den jordbrlugtende krammebjrn Lotso, anbringer Buzz og alle de andre p Klormestuen, hvor de mindste og mest destruktive brn opholder sig.

Seor Lightyear
Det, der gr Toy Story 3 s fantastisk, er de helt enestende karakterer bde nye og gamle. I brnehaven mder vi blandt andet Lotsos hjrehnd den brutale og yderst uhyggelige Big Baby. Et andet af filmens hjdepunkter er den solbrune Kent-dukke, der straks forelsker sig i Barbie, der er rget med i brnehaven fra Anders lillessters legetjskasse. Jeg trillede ogs en tre af grin, da Buzz Lightyear (Thomas Eje) fr ndret sine fabriksindstillinger til en spansktalende version. Hvem havde troet vores galaktiske helt dansede s ond en flamengo?

Som altid formr Pixar ogs i Toy Story 3 at ramme andet end bare lattermusklerne. Flere gange fr man fugtige hndflader, og man kan sagtens argumentere for, at dette i virkeligheden ikke er en film for de helt sm. Isr nogle af filmens sidste scener er s nervepirrende og for en animeret film nrmest chokerende, at de fleste voksne bliver ndt til at holde vejret.

De store flelser
Filmen spiller selvflgelig ogs p det helt store flelsesregister, og Pixar viser endnu engang, at en animeret film sagtens kan konkurrere med normale film, nr det glder om at fremkalde de store flelser, bedst illustreret ved filmens allersidste scene, der er ualmindelig rrende og en passende afsked til Toy Story-universet og med de dukker, man er kommet til at holde af over de sidste 12 r.

Efter film som Wall-E (2008), Up (2009) og nu Toy Story 3 kunne man nske sig, at bare en brkdel af de ikke-animerede Hollywood-film kunne leve op til de hje standarder, Pixar altid stter! Jeg tager hatten af for John Lasseter og Co. Den respekt, nostalgi og ikke mindst forstelse, de har i forhold til barndommen og i dette tilflde til legetj, skinner simpelthen s meget igennem, at kun den hrdeste sjl ikke vil komme ud fra biografen med et smil p lben.

Skriv en anmeldelse af Toy Story 3

Skrevet af marina29 den 01. september 2010
Jeg var inde og se filmen sammen med mine brn... den kan varmt anbefales.. :)