The Simpsons - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

The Simpsons

I en tid hvor animation bliver mere og mere imponerende er der stadig nogen der tr vre grimme - THE SIMPSONS! Endelig skal vi se de provokerende, irriterende idrige men ogs elskelige Homer, Bart, Maggie, Marge og Lisa p det store lrred. For frste gang kommer nu en biograffilm med THE SIMPSONS, der naturligvis har alle de originale stemmer og den helt specielle Simpsons humor, som vi kender s godt fra den verdensomspndte TV-serie.

Tilladt over 7 r

DVD premiere: 04-12-2007

Skrevet af Rasmus Krogh, Filmland.dk

I det jeblik Fox-logoet toner frem p skrmen, og der i det store nuls hulning i 20th str en lille Ralph Wiggum med sit typiske tomme blik og nynner med p tonerne af den pompse, grandiose, men ogs legendariske Fox-fanfare, er ens forventninger skruet helt i top. Da Homer i den efterflgende scene rejser sit store korpus fra et biografsde og harcelerer over, at man simpelthen er for dum, hvis man giver penge for noget, man kan se gratis p tv Homer ser en biografudgave af Itchy og Scratchy m man konstatere, at den medie- og selvrefererende humor, som nsten er et Simpsons-varemrke, heldigvis har fundet vej til det store lrred. Og da gruppen Green Day to minutter senere p en flydende sceneopstilling langsomt synker i vandet, mens de spiller Nrmere, Gud, til dig er man helt sikker p, at opbudet af kulturelle parodiske referencer er lige s rammende og morsomt p det store lrred som p den lille skrm.

For det er jo netop det: den lille skrm. Tv-serien, som nrmest er get over i historien, henter meget af sin (humoristiske) nring fra det samfund og den kultur, der omgiver den, men er blevet et mrkbart kulturelt fnomen i sig selv. Oprindeligt lavet som sm sketches til The Tracey Ullman Show, men nu en af de mest populre tv-serier overhovedet med en levetid p 18 ssoner og mere end 400 afsnit. Udviklet med den traditionelle sitcom som grundide, men dog mere en pastiche p genren. For hvor den traditionelle sitcom i hj grad hyldede forestillingen om americana en slags idealtilstand, hvor far altid vidste bedst i den ukrnkelige enhed, som var kernefamilien, er The Simpsons en slags omvendt americana. Her ved far overhovedet ikke bedst, familielivet er i krise, og det moralske gods i den amerikanske middelklasse er i den grad i forfald. Lg hertil en god gang kulturel og samfundsmssig ironisering, hvor politik og populrkultur str for skud, og The Simpsons er ikke kun en succesfuld tv-serie, men ogs et yndet forskningsfnomen p universiteter verden over.

Men tilbage til filmen. I pressematerialet hvdes det rammende, at man ideelt set skal bruge et stort lrred for rigtigt at kunne skildre Homers episke dumhed. Og ligesom i utallige afsnit af tv-serien ssttes filmens historie i konflikten mellem Homers hovedlse handlinger og hensynet til resten af Simpsons-familien og Springfields beboere. I en blanding af ligegyldighed, egoisme og springen-over-hvor-grdet-er-lavest lykkes det Homer at forurene Springfields eneste s med en gigantisk beholder fyldt med grisegylle. Forureningen har s alvorlig en karakter, at den udgr en potentiel miljkatastrofe for Springfield og resten af USAs beboere. Der gr derfor ikke lnge, inden ulykken tiltrkker regeringens opmrksomhed, der i kraft af organet EPA (Environmental Protection Agency), ledet af den ugudelige Cargill (stemme af Albert Brooks), ivrkstter en ukristelig plan, der bestr i at afskre Springfield fra resten af verden ved at isolere byen i en gigantisk glaskuppel.

Homer, der nu er jaget vildt, slipper dog ud af kuppelen sammen med resten af familien lige tids nok til at undg en offentlig lynchning. Herfra vender familien nsen nordp mod Alaska, som i Homers jne sagtens kan erstatte Springfield som det nye middelklasse-mekka. Og der er mske noget om snakken; der gr fx ikke lnge, inden Homer finder sig en lokal yndlingsbeverding med navnet Eski-Moes.

Da familien nr til Alaska, er vi 45 minutter inde i handlingen, og det er rent ud sagt forblffende, hvor godt denne frste halvdel af filmen fungerer. Det er uproblematisk lykkedes at overfre Simpsons-universet fra tv til biograf. Filmen er ikke, som man kunne have frygtet, en rkke uafhngige og fragmenterede sketches og sjove indfald men en sammenhngende historie, der hverken fles forceret eller ufokuseret, men fdt til biografen.

Overgangen til det store lrred lykkes ogs i kraft af filmens mange metamediereferencer omkring netop dette skift. Fx i filmens splinternye intro, hvor Bart dog stadig tilbringer sin eftersidning ved tavlen, men arrigt skriver: I will not illegally download this movie.

Filmens anden halvdel, hvor Homer fortstter sin selviske fremfrd, ikke en djt klogere af sine egoistiske handlinger i Springfield, halter derimod en smule. Marge og ungerne efterlader definitivt Homer i Alaska for at hjlpe Springfields beboere, der nu trues af udslettelse af EPA og prsidenten Arnold Schwarzenegger, som konsekvent ikke lser de lovforslag, han frer ud i livet, for som han siger med sin tykke strigske accent: I was elected to lead, not to read. Homer m nu se i jnene, at han bliver ndt til at redde Springfield for at genopbygge sin families tillid til ham. I anden halvdel af filmen er det alts Homers skbnefortlling, der er i centrum, og i meget mindre grad de humoristiske referencer og de kurise sidekarakterer.

Filmen bliver derfor meget mere moralsk opbyggelig og handler om at gre det rigtige, hvilket til trods for den tykke ironi over americana m siges at vre et typisk trk for Simpsons-universet. Familien finder jo altid hinandens hjerter og holder altid sammen i det lange lb. Her er det imidlertid rgerligt, at filmen samtidig giver kb p den sarkastiske humor og den tykke ironi. Der stikkes simpelthen for lidt til idyllen i anden halvdel af filmen. Det betyder desvrre, at historien ikke kommer lige s flot i havn, som den satte til ss, men dermed ikke sagt, at grinene fuldstndig forstummer; der er bare lngere mellem dem.

Enkelte blandt publikum vil mske ogs begrde, at s originale og morsomme karakterer som Mr. Burns og politichef Wiggum nrmest ikke er at finde i filmen. Det er dog den naturlige konsekvens af at skulle vlge og vrage i seriens omfattende persongalleri hvilket i sig selv m have vret en prvelse i de 100 udgaver af manuskriptet, der eftersigende er blevet forfattet.

Mest af alt er filmen dog et entydigt bevis p, at Simpsons-universet er alt andet end ddt. Den spidsfindige humor og de moralsk fordrvede, men elskelige figurer gr sig fantastisk i cinemascopets brede format. Og jeg garanterer, at ingen vil fle sig snydt over at have betalt for noget, der kan fs gratis p tv. The Simpsons Movie er en flot biografdebut for tv-familien over dem alle!

Skriv en anmeldelse af The Simpsons