The Dark Is Rising Den sorte rytter - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

The Dark Is Rising - Den sorte rytter

The Dark is Rising er historien om Will Stanton, der p hans elleve rs fdselsdag finder ud af, at han faktisk er den sidste af The Old Ones, en gruppe af uddelige krigere og vogtere af Lyset, der har viet deres liv til at bekmpe Mrkets krfter. Mrket er ved at samle styrke til den sidste store genopstandelse for at besejre Lyset og for evigt gre menneskene til slaver. Will er ikke selv klar over, at han er fdt med magiske evner, men da det gr op for ham, bliver det op til ham at ptage sig opgaven og bekmpe Mrkets krfter.

DVD premiere: 16-02-2008

Skrevet af Line Thy, Filmland.dk

Den amerikanske familie Stanton bestr foruden forldrene af seks snner og en datter. De er netop flyttet til en lille britisk landsby med alt, hvad der dertil hrer af landsbytosser og aristokrati. Den yngste sn, Will, er overskygget af alle sine storebrdre, kejtet og genert. Men det m han overvinde, da han p sin fjorten rs fdselsdag finder ud af, at han er den sidste i en lang rkke af krigere, der kalder sig De Gamle og er Lysets tjenere. For lnge siden kmpede Lysets og Mrkets tjenere mod hinanden; De Gamle vandt og delte Lysets magt i nogle tegn, der blev gemt i forskellige tider. Mrket er nu ved at genvinde sin magt, og Will er Den Udvalgte, der skal finde tegnene og kmpe mod Mrkets tjener, den sorte rytter.

The Dark is Rising Den sorte rytter er en moderne eventyrfilm, der bde giver os nutid og datid. Historien foregr i vores moderne tider, men bruger trofast eventyr-genrens gamle kendetegn med magiske tal, elementer og symboler; som for eksempel ravnene som det ondes budbringere, eller den syvende sn af den syvende sn.

Filmen igennem flger man Will ikke bare i hans rejser efter tegnene, men ogs i hans indre rejse efter sig selv, efter sit ststed og sin selvtillid. Familien (over)ser ham som den lille dreng, fordi han er den yngste af brdrene, kun lillessteren synes rigtig at lgge mrke til, hvad der sker med ham. Han skal vnne sig til en ny skole og hans brdre og nye venner driller ham, fordi han ikke tr snakke med den pige, han har set sig lun p. Og oven i det forventer lederne af De Gamle s ogs, at Will skal vre helten i en flere hundreder gammel kamp. Det er ikke srlig let at vre Will hvilket der kommer bde bevgende og morsomme scener ud af.

Filmen foregr flere steder og i flere tider; Stanton-brnenes hypermoderne skole str i skarp konstrast til det gammeldags, srprgede og pudsige landsbysamfund, og hver tid byder p en ny oplevelse. Oplevelserne er dramatiske, fngslende og nervepirrende, til tider genialt understreget af kameravinkler, der pludselig vender p hovedet eller sidevrts! Ligeledes er filmens effekter utrolig imponerende og flotte; de computeranimerede og de virkelige effekter bruges bde diskret og meget benlyst, og ofte ogs i en virkningsfuld omend ikke nyskabende sammenblanding.

Det bedste ved filmens historie er jagten p tegnene og ikke s meget de overraskelsende drejninger, for de er faktisk ikke s overraskende endda. Nogle af de drejninger, man ikke burde have set komme, er ligefrem nemme at gennemskue. Jeg mener dog ikke, at det ligefrem delgger filmen. Det giver nrmere n lyst til at rbe op; S fat dog, hvordan det hnger sammen, det er jo s tydeligt! Et andet minus ved filmen er, at der bliver get lidt let hen over nogle ting. Man kan godt mrke, at man ser en filmatisering af en bog, hvor hele historien ikke har overlevet omskrivningen til manuskript. Man kan sagtens flge med, men ved filmens slutning, sad jeg dog med nogle lse ender.

Alt i alt er The Dark is Rising Den sorte rytter dog en rigtig god og underholdende eventyrfilm, der spiller p alle genrens tangenter, mens vi fr genfortalt den gamle historie om kampen mellem lyset og mrket. S g roligt ind og se filmen vi har trods alt ikke grund til at vre bange for mrket i biografen.

Skriv en anmeldelse af The Dark Is Rising - Den sorte rytter