Tempelriddernes skat - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Tempelriddernes skat

Der er bde lidt Da Vinci og lidt af de bermte brnebger om De Fem (selv om de her kun er fire) i instruktren Kasper (Min Ssters Brn i gypten) Barfoeds nye eventyrlige spndingsfilm for hele familien: "Tempelriddernes Skat". Fire brn udfordrer i sommersolen et hemmeligt broderskab, der den dag i dag beskytter en gammel skat p Bornholm. Da Tempelridderne byggede rundkirkerne var det ikke kun for at beskytte og betjene en og dens beboere... Den vilde og farlige skattejagt udfres af fire frygtlse brn forfulgt af mrkemnd og skurke.

Frardes brn under 7 r

DVD premiere: 03-10-2006

Skrevet af Ukendt, Filmland.dk

I disse tider, hvor film om gemte skatte og hemmelige selskaber er srdeles populre, passer Tempelriddernes Skat perfekt ind. Den er baseret p en omfattende historisk og meget spndende research af Bornholms enestende rundkirker. Teorien er, at kirkerne blev bygget af Tempelridderne i 1100-tallet og placeret i et bestemt geometrisk mnster, som skulle gre det ud for et skattekort. Filmen bygger videre p ideen om hemmelige skatte og giver os nogle forslag til, hvad meningen er med det hele.

Denne cocktail af virkelige facts og fiktion gr allerede fra start af Tempelriddernes Skat til en vanvittig interessant og spndende film. Den bevarer spndingen hele vejen igennem og man bliver hurtigt opslugt af hemmelighederne og de mystiske spor fra en svunden tid. De fleste af os har p et tidspunkt i vores liv, set Bornholms rundkirker med vores egne jne, og mange vil sandsynligvis sknke dem lidt mere interesse efter at have set filmen.

Tempelriddernes Skat slr p, at vre en film baseret p realisme og det lykkes da ogs et godt stykke hen ad vejen. Man glemmer det dog lidt i slutningen, hvor vi pludselig fr serveret drabelige fgtekampe mellem riddere ifrt middelalderlige gevandter. Tempelriddernes Skat er en levende reklame for Sony Ericssons nye walkman-telefon og da der fokuseres utroligt meget p den moderne teknik, fles det som et lidt mrkeligt skift, da ridderne gr deres entre.

Hovedrollerne i filmen domineres af de fire brn, som efter flere mneders prver endelig blev valgt til at blive tidens nye stjerner. Alle ungerne, isr Christian Heldbo Wienberg (Nis) klarer sig let og naturligt og er med velplacerede jokes med til, at holde filmen p et plan, hvor den ikke bliver alt for seris og uhyggelig. Brnene suppleres af Peter Gantzler, Ulf Pilgaard og Kurt Ravn, som alle har mindre roller i filmen og som derfor, klogt nok, skubbes i baggrunden.

En enkelt drlig ting m der siges om filmen, men det er mere en detalje, som nok ikke vil genere brnene. Noget tyder p, at ordet diskretion endnu ikke er opfundet, nr man laver product placement i danske film. Isr ikke i Tempelriddernes Skat, hvor vi fr smkket TDC og Blockbusters logoer i hovedet utallige gange, indtil det bliver for meget. For at gre ondt vrre, bliver der oven i kbet sagt jeg prver lige med mit Blockbuster-kort, da der p et tidspunkt skal dirkes lse. Det er simpelthen for drlig stil, for det er jo en film og ikke en reklame, folk betaler i dyre domme for at se.

Til gengld er det ogs stort set det eneste drlige, der er at sige om Tempelriddernes Skat. Allerede inden premieren er den nrmest garanteret til at blive en af rets allerstrste familiefilm. Brnene vil nyde den for spndingens og underholdningens skyld og de voksne vil finde de mystiske historiske facts overordentligt fascinerende. Har man brn, er filmen et absolut must, men har man bare en lille smule interesse i historie og spnding, s vil man som voksen f lige s meget ud af at se den.

Skriv en anmeldelse af Tempelriddernes skat

Skrevet af astrid den 15. august 2009
det er min ynlings film. den er ritig god.