Surfs Up - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Surfs Up

Kan man forstille sig et bedre sted at starte en dokumentarfilm om surfing end Antarktis? Ikke hvis vi taler om surfende pingviner (og en enkelt kylling). Her mder vi i hvert fald Cody Maverick, der er trt af sit job som fiskesorterer, trt af at blive mobbet af sin storebror, trt af ikke at blive respekteret som det, han er: Verdens bedste surfer. Nu viser chancen sig endelig for at efterligne hans store idol Big Z og tage til surf-mesterskabet p Hawaii. Her mder han andre hbefulde unge surf-pingviner (og en enkelt kylling), der vil tage kampen op mod den regerende og temmelig usympatiske mester, Tank.

DVD premiere: 18-03-2008

Skrevet af Line Thy, Filmland.dk

Surfs Up er noget s specielt som en mockumentary om en surfkonkurrence blandt pingviner. Et kamerahold, der laver en dokumentar, flger den unge Cody, der bor i Antarktis. Hans hverdag tikker langsomt afsted med sortering af fisk ikke lige frem Codys ynglingsbeskrftigelse! Cody elsker derimod at surfe og bruger hvert ledigt jeblik p at trne, s han kan blive lige s god som sit store idol, Big Z, surferpingvinen over dem alle.
Big Z dde desvrre i en konkurrence mod sin vrste rival, Tank, for mange r siden, men Cody fr pludselig chancen for at deltage i den rlige surfkonkurrence, der holdes til re for Big Z. Den unge pingvin tager med til tropeen Pen Gu, hvor han straks kommer p kant med Tank, der ydmyger ham, allerede inden konkurrencen er startet. Lani en laber godte af en livredder har dog fattet sympati for Cody og tager ham med ud i skoven til den afdankede surfer, Geek. Hverken Cody eller Geek er srlig tilfredse med det arrangement; Cody vil bare trne til konkurrencen, mens Geek allerhelst vil vre alene. Det viser sig dog, at de begge har noget at lre den anden.

Da jeg frste gang hrte om denne film, tnkte jeg: h nej, ikke flere animerede pingviner, kan de ikke snart finde p noget andet! Men den tanke er fuldstndig overfldig, for Surfs Up er ikke en film, der bare ridder med p blgen. Den gr blgen til sin egen, blandt andet gennem dens mockumentary-stil. Surfs Up er mske ikke ligefrem en film, der fr den skraldende latter frem fra ende til anden nogle gange synes dens humor for eksempel blot at vre pingviner og andre dyr, der opfrer sig som mennesker men filmen har sine punch lines, og den er morsom og gennemfrt underholdende.

En anden ting, der er gennemfrt, er karakterernes design og filmens animation. Pingvinerne og de andre dyr er gjort menneskelige nok til, at man let kan se flelser blive afspejlet i ansigtstrk og kropssprog, men de er stadig s realistiske i deres udseende, at der p ingen mde er tvivl om, at det er dyr; de optrder dog i umiskendeligt menneskelige situationer specielt nr kameraholdet interviewer de forskellige karakterer. Selve kameraholdet optrder aldrig p skrmen, men det er reprsenteret af for eksempel hndholdt kamerafring og off screen-stemmer, s det er ikke til at tage fejl af, at dette virkelig er en dokumentar under optagelse. Den allermest imponerende animation er dog vandet! For eksempelt er flelsen man fr af det frysende kolde vand ved Antarktis en helt anden, end den flelse det smukke azurbl tropiske hav omkring Pen Gu giver, og selve blgerne er s flot lavet, at de ofte ser fuldstndig virkelige ud.

De danske stemmer passer godt til karaktererne, og specielt Nikolaj Lie Kaas er suvern som den tumpede med hjertensgode surfer-hane Chicken Joe fra Kirke Kyllinge. En anden genistreg er Sport Penguin Entertainment Network, SPEN (ikke at forveksle med menneskeverdenens Entertainment and Sports Programming Network, ESPN); her har man som off screen-kommentator valgt at bruge NFLs Claus Elming som sig selv! To af kanalens andre reportere fr lov at beholde de originale navne, dog med danske stemmer; det drejer sig om Kelly Slater og Rob Machado, der begge er professionelle surfere fra henholdsvis USA og Australien, men i filmen selvflgelig gengivet som pingvinger.

Trods den utraditionelle, hektiske indgangsvinkel fr Surfs Up fortalt historien om Cody p en helt igennem cool og lkkert afslappet facon. Filmens stemning passer til surferlivets nonchalente livsanskuelse, og resultatet er en fed og tilbagelnet film om nok at give slip, men aldrig at give op.

Skriv en anmeldelse af Surfs Up

Skrevet af tven den 15. september 2008
rigtig sd og god film for alle aldre - skal da ses :0)