Spiderwick Fortællingerne - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Spiderwick Fortllingerne

Filmatiseringen af den elskede og succesrige bogserie Spiderwick Fortllingerne er blevet til et eventyr for barnet i os alle. Mrkelige ting begynder at ske, da familien Grace, som bestr af drengen Jared, hans tvillingebror Simon, ssteren Mallory og deres mor, forlader New York og flytter til et gammelt, afsidesliggende hus, som tilhrer deres grand- grandonkel Arthur Spiderwick. Da resten af familien ikke kan forklare, hvorfor der pludselig begynder at ske uforklarlige ulykker og ting forsvinder, fr Jared skylden. Men da han sammen med Simon og Mallory begynder at undersge, hvad det er, der er p frde, opdager de, at Spiderwick huset gemmer p en fantastisk hemmelighed og ikke mindst et vsen, som bor der.

DVD premiere: 12-08-2008

Skrevet af Line Thy, Filmland.dk

G din vej, luk bogen i, lg den ned, og du er fri!

Hvis du fandt en bog med denne advarsel, ville du s lgge den fra dig specielt nr du havde fundet den i en stvet kiste, du lige har lst op med den ngle, du ved et tilflde fandt i en gemt og glemt kkkenelevator sammen med din families uforklarligt forsvundne ting? Det gr Jared ikke, i stedet han bner bogen og lser den men det skulle han aldrig have gjort...

Jareds forldre er lige blevet skilt, og til Jareds store fortrydelse har hans mor valgt at tage ham, hans tvillingebror, Simon, og storesster, Mallory, med til det forfaldne hus, Spiderwick. Deres mor har overtaget huset efter sin gamle, skre Tante Lucinda, der er blevet vanvittig og sendt p plejehjem. Den lille familie er dog drligt kommet inden for dren, fr der begynder at ske underlige ting, og da Jared er familiens ballademager, tror de andre, at det er ham. Han fastholder dog sin uskyld, for det eneste Jared har gjort, er at lse i bogen fra kisten nemlig Arthur Spiderwicks Felthndbog til den Fantastiske Verden, der omgiver os. Men selv s simple handlinger kan have grumme konsekvenser, og snart m Jared, Simon og Mallory indse, at Tante Lucinda faktisk ikke er vantvittig, for elvere, nisser, trolde og mange andre fantastiske vsner eksisterer og den ondeste og farligste af disse er Mulgarath, som vil gre hvad som helst for at f fingre i felthndbogen.

Man er ikke kommet langt ind i filmen, fr handlingen tager fart. Jeg fristes til at kalde filmen hsblsende, for der er stort set action fra start til slut, men da hsblsende har en negativ klang, vil jeg lade vre. For filmen er rigtig god, og man bliver mister ikke overblikket over historien, selvom der sker meget. Man kan sagtens se filmen, selvom man ikke har lst bgerne (hvilket nok glder for de fleste voksne), for man guides fint igennem forklaringer p den fantastiske verden, uden man dog ledes ved hnden, s det bliver for kedeligt.

Fordi filmen omhandler den fantastiske verden, er der selvflgelig mange effekter, nogle bedre end andre. Nr de fantastiske vsnerne kan ses, er det rimelig tydeligt for nutidens tilvnnede publikum, at elvere, numfer og s videre er computergenererede, men samtaler og interaktion mellem mennesker og computergrafik krer dog s glidende, at man hurtigt glemmer den lidt haltende kvalitet af grafikken og bare flger med i historien.

Nr vsnerne er usynlige er effekterne til gengld meget overbevisende, for eksempel nr nr skovbundens blade hvirvles op af de usynliges lb, eller nr menneskene bliver trukket afsted af ingenting. Freddie Highmore klarer overbevisende dobbeltrollen som tvillingerne Jared og Simon, blandt andet fordi drengene er s forskellige af sind, men det er helt sikkert ogs et resultat af gode effekter; drengene str i mange scener tt p hinanden, eller de taler sammen, uden at det synligt fremgr, at der egentlig kun er tale om en dreng.

Denne film kan sagtens ses af bde brn og voksne, for den er kort og godt underholdende. Filmen behandler ikke kun brnenes mde med den fantastiske verden, men ogs deres flelse omkring forldrene og deres skilsmisse og vejen mod voksenlivet uden dog at vre belrende. I stedet er den fabelagtigt krydret med gode overraskelsesmomenter, sjove figurer og forrygende action.

Skriv en anmeldelse af Spiderwick Fortllingerne