Peter Pedal - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Peter Pedal

Den nysgerrige abe Peter Pedal cyklede ind i brnelitteraturens kanon allerede i 1941. Siden har figuren opnet blivende popularitet generation efter generation af brn og har nu fet sin egen film som det ogs skete i bgerne. Det hele starter med, at Ted vil forsge at redde museet, som han arbejder for, ved at tage p opdagelsesrejse til Afrika. Og til lejligheden indkber han en gul safaridragt inklusive en gul hat. Han har ikke held med at finde den legendariske statue, han kom efter, men en lille nysgerrig abe bliver mere glad for hatten og for manden med den gule hat. S han tager med hjem til Amerika som blind passager. Ikke s snart er Ted hjemme i sin lejlighed igen, fr aben som han kalder Peter begynder at lave ulykker: Det er forbudt at holde kledyr, og inden Ted har fet set sig om, har Peter malet jungledyr p vggene hos overboen og srget for, at Ted bliver smidt ud. Men Peters ukuelige optimisme smitter alligevel af p Ted, og som venner er de klar til at tage udfordringerne op.

DVD premiere: 05-12-2006

Skrevet af Anne Adel Vestergaard, Filmland.dk

I en tid, hvor man er blevet s vant til 3-D animerede tegnefilm, kommer Peter Pedal nu som et herligt gensyn med den klassiske hndtegnede tegnefilm, der p mange mder har s meget mere sjl, og hvis stil passer bedre til historien om den nysgerrige abe, Peter Pedal, der siden 1941 har vret en del af brnelitteraturens kanon.

De fleste af os kender historierne om Peter Pedal og hans ven, Manden Med Den Gule Hat, der fortller om, hvordan abens nysgerrighed altid fr ham i vanskeligheder, s Manden Med Den Gule Hat gang p gang m redde ham ud af kniben. Det er historier, der i generation efter generation har vret elskede af brn fra alverdens lande. Peter Pedal kan nemlig gre det, som brn ikke m. Han kan male p vggene, flyve med balloner hen over byen og en masse andre uartige ting, som brn ville nske, de ogs kunne gre.

Nu har Peter Pedal s fet sin egen film, hvilket ogs sker i bgerne. I filmen hrer vi om, hvordan Peter Pedal og Manden Med Den Gule Hat mdes for frste gang i den afrikanske jungle, hvor Peter Pedal legede dagen lang og drillede alle de andre dyr. Hvordan Peter Pedal kommer med til Amerika. Og ikke mindst, hvordan Manden Med Den Gule Hat, som egentlig hedder Ted, fr den bermte gule hat. Det er historien om et venskab, der opstr og vokser gennem fortllingen, mellem den nrdede museumsmedarbejder Ted og den meget uskyldige og nsten altid glade abe.

Peter Pedal er en af de sdeste figurer, man lnge har set p film. Den uskyldige abes ansigtsudtryk er s godt tegnede, og s er det faktisk befriende for en gangs skyld at se en abe, der opfrer sig som en abe og siger som en abe. I denne film er dyrene nemlig dyr. De er ikke gjort menneskelige, og begyndelsesscenen i junglen med alle dyrene er klart filmens bedste jeblik. Det er egentlig ikke fordi, der sker s meget i junglescenen, men billeder siger jo nogen gange mere end tusind ord, og det var ogs uden tvivl her, brnene i biografen morede sig mest. Peter Pedal lagde p denne mde utrolig godt ud, men desvrre blev den mske en anelse kedelig, i hvert fald for de voksne, lidt lngere inde i filmen. Og s m jeg indrmme, at jeg blev en smule irriteret p Teds stemme, der i den danske udgave er Martin Brygmann, selvom jeg normalt er stor fan af ham. Til gengld kan bde voksne og brn nyde de flotte, farverige tegninger, der er meget tro mod bgerne, samt Jack Johnsons hyggelige og utrolig velvalgte sange, der passer perfekt til den sde historie om det strke venskab.

Peter Pedal fr fire store stjerner for sommerens sdeste film for de mindste.

Skriv en anmeldelse af Peter Pedal

Skrevet af Dorte den 24. april 2009
Superfilm - vores sn er 4 r og synes den er fantastisk.

Skrevet af Sjovforbrn.dk den 08. april 2008
I min barndom lste min mor hjt for mig af Peter Pedal bgerne, s da filmen blev annonceret for noget tid siden, begyndte jeg allerede at glde mig til at se den. Sdan en sd historie kan da kun blive til en god film.

Historien om Peter Pedal starter i Afrika, hvor Manden Med Den Gule Hat (i filmen kaldet Ted) mder en lille sd abe, som han tager med sig hjem til storbyen. Men Peter Pedal er frygtelig nysgerrig, s han kan desvrre ikke undg at komme i problemer.

Peter Pedal filmen laver en del om p den oprindelige historie, selvom nogle af de velkendte historier fra bgerne gr igen. Min opfattelse af Manden Med Den Gule Hat er en noget anden end Ted i filmen. I bgerne er han den modige, rolige og velovervejede mand, som brer det gule st tj og hatten med stolthed. Ted er - uden at sige for meget - en noget anden type.

Peter Pedal derimod er njagtig som jeg husker ham fra bgerne. Sd, frk, uskyldig, nysgerrig og sjov.

Han er tegnet rigtig godt. Da han dukker op i junglen for frste gang i filmen sidder jeg med en klar fornemmelse af, at han ligner min yngste sn p 1 r usigeligt meget. Det der babyudtryk fungerer alts ogs fint p en lille abe, og mit indre ordforrd begrnser sig til "n" og "ihhhh" og "hvor er han sd".

Egentlig klder det Peter Pedal at blive "vkket til live". Den animerede Peter er lige prcis som jeg ville forvente han ville vre, da jeg i sin tid lste bgerne. Og for min egen regning m jeg vedkende, at jeg er glad for, at Peter har fet lov til at hedde Peter Pedal i filmen. Jeg husker tydeligt, da Peter absolut skulle skifte navn til Peter Nysgerrig. Jeg var absolut modstander.

Jeg havde mine to ldste snner p 3 og 5 med i biografen, og de var rrende enige om, at det var den bedste film, de havde set. Jeg m ogs overgive mig, s samlet set bliver det til 5 stjerner ud af 5.

Til slut vil jeg nsten lgge hovedet p blokken p, at der kommer en Peter Pedal 2. Igen uden at sige for meget, lgger filmens slutning kraftigt op til det.