Narnia Prins Caspian - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Narnia - Prins Caspian

Figurerne i C.S, Lewis uddelige fantasy-fortlling kommer atter til live i det nyeste kapitel i Narnia serien, hvor Pevensie-brnene p magisk vis bliver transporteret fra England tilbage til Narnia, hvor et spndende og farefuldt nyt eventyr og en endnu strre prve p deres tro og mod venter dem.

Et r efter de utrolige begivenheder i Lven, heksen og garderobeskabet befinder Narnias konger og dronninger sig tilbage i det vidunderlige rige langt borte, blot for at opdage, at der er get mere end 1.300 r efter Narnias tidsregning.

Mens de har vret borte, er Narnias gyldne ra sunket i grus. Narnia er blevet erobret af Telmarinerne og styres nu af den onde Kong Miraz, som hersker ndeslst over landet. De fire brn vil snart mde en spndende ny figur: Narnias retmssige tronarving, den unge Prins Caspian, som er blevet tvunget til at skjule sig, fordi hans onkel, Miraz, planlgger at drbe ham for at stte sin egen nyfdte sn p tronen.

DVD premiere: 18-11-2008

Skrevet af Maja Axholt, Filmland.dk

Narnia: Prins Caspian er ikke blevet promoveret lige s godt herhjemme, som den frste film om Narnia blev. Mske er grunden, at den videre historie ikke er lige s kendt som den frste beretning om, hvordan de fire menneskebrn kommer ind i landet Narnia. En anden grund kan vre de fejltrin, der har vret i denne tid, hvor alle bger, der str under genrerne eventyr og fantasy, bliver filmatiseret. Der er efterhnden meget langt mellem de rigtig gode eventyrfilm.

Men lad dig endelig ikke skrmme af det. Prins Caspian er uden tvivl blandt rets mest underholdende film, og kunne man lide den frste Narnia-film og de store slag i Lord of the Rings, vil man hurtigt kunne mrke adrenalinen suse i rerne. Magien er tilbage og denne gang er den endnu strkere.

Men Narnia er bestemt ikke det, vi husker. Siden brnene sidst var i landet, er der get hele 1300 r. De har haft svrt nok ved at vnne sig til, at de nu kun er brn isr Peter, der jo var konge i en menneskealder i Narnia, men nu igen blot er en teenagedreng. Da brnene kommer tilbage og finder ud af, at de onde Telmarinere har overtaget landet og jaget alle de oprindelige beboere p flugt, lgger de hurtigt en plan.

Prins Caspian bringer et vld af nye personer og liv til historien. Der er selvflgelig titelfiguren, prins Caspian, som Peter ser som en alvorlig konkurrent til lederskabet. Han er udadtil ldre end Peter, der, som tidligere konge, har svrt ved at skulle overlade beslutningerne til Caspian. Edmund er nu den trofaste bror, som beskytter sin bror i tykt og tyndt, Lucy pstr, at hun har set Aslan, og Susan har (ganske forsteligt, vil de fleste hunknsvsener nok vre enige med mig i) et godt je til prins Caspian. Ydermere krydres persongalleriet med den onde Lord Miraz, dvrgen Trumpkin og den svrdsvingende mus, Reepicheep, som har en vigtig rolle i den nste Narnia-film.

Dog bliver den visuelle del af filmen bestemt ikke glemt, for Prins Caspian byder p endnu mere betagende smukke landskaber og effekter end den frste film.

Narnia-filmene er ligesom Lord of the Rings optaget i New Zealand, og det giver filmene en fantastisk palet af farver og landskaber, som i den grad klder dem. Man bliver nrmest blst omkuld af de betagende omgivelser og farver, og hvis man syntes, at den frste film var flot, s kan man roligt glde sig til denne. Man mrker magien, s snart brnene trder ind i Narnia, og den varer lige til, at rulleteksterne begynder at lbe over lrredet. Nr filmen er slut, ved man, hvordan de fire brn har det, nr de skal tilbage til deres egen verden.

Jeg kan i vrigt glde mange med, at det element som hovedsageligt er ansvarligt for, at mange direkte hader den frste Narnia-film, nemlig de slet skjulte kristne budskaber, stort set ikke er til at finde i Prins Caspian. Bevares, hvis man virkelig nsker at finde dem, skal man da nok kunne finde et par hentydninger, specielt i slutningen, men vi bliver i det mindste ikke tvangsfodret med det, som vi blev i den frste film. Slutningen er i det hele taget det eneste, jeg kan stte en finger p. Den bliver rlig talt lidt fjollet, og der er mange elementer, som minder lidt for meget om Lord of the Rings filmene, som alle eventyrfilm til evig tid desvrre vil blive sammenlignet med.

Men Prins Caspian er en film, der vkker fantasien og holder den i live lnge efter, man er get ud af biografen. Bagefter havde jeg allermest lyst til at g hjem og se den frste Narnia igen, bare for at f lov til at komme tilbage i det fantastiske univers.

Narnia er blevet et mrkere sted, brnene er blevet bedre skuespillere, effekterne er fejlfri, og historien tynges ikke lngere af de kristne budskaber. Den er et bragende og effektfyldt bekendtskab, der med sine fantastiske landskaber og nervepirrende kampscener fr adrenalinet til at flyde i rerne fra start af. Et must for alle, der er til fantasi, eventyr, fabeldyr og store slag.

Skriv en anmeldelse af Narnia - Prins Caspian

Skrevet af 1843simon den 12. januar 2009
den er super god