Min søsters børn vælter Nordjylland - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Min ssters brn vlter Nordjylland

Endnu en flm i serien om "Min ssters Brn". I Min ssters brn vlter Nordjylland vender de frkke unger tilbage. Onkel Erik vil ombygge et gammelt tysk bunkeranlg fra 2. verdenskrig til et familie-terapi-center med hjlp fra sin ssters fem brn (Blop, Pusle, Michael, Jan og Amalie). Og det skal vise sig, at Onkel fr rig mulighed for at afprve sine teorier om fri opdragelse og familie-sameksistens. Det kommer naturligvis ikke til at g helt som han havde ventet. Ejeren af det lokale wellness-center viser sig at vre i lommen p de lokale politikere, og ingen af de to parter skyr nogen midler for at stikke en kp i hjulet for Onkels familie-terapi-projekt. Snart m selv den skrappe nabo Fru Flinth trde i karakter og hjlpe til med at svinge hndtasken og de gamle tyske kanoner. I fllesskab, og med lidt hjlp fra nogle rekvisitter fra krigens tid, tager de alle kampen op mod de skumle boligspekulanter. Min ssters brn vlter Nordjylland er fjerde film i den nyere serie, og Peter Mygind spiller igen Onkel Erik.

DVD premiere: 21-06-2011

Skrevet af Frida Malling, Filmland.dk

Mine ssters brn vlter Nordjylland, forsger at tage den moderne familie op til diskussion - Eller er den i virkeligheden bare ude p at underholde? Hvis det frste er tilfldet er det lidt for utydeligt. Ingen tvivl om at iden har vret der, og at den, samtidig med at vre en familiefilm, ligeledes er ment som en kommentar p nutidens kernefamilie, men den formr ikke at overbevise tilskueren om en overordnet morale. Det gr da heller ikke s meget, hvis man er ude efter et let grin og gerne vil vre vidne til nogle seje skarnstreger og egentlig bare vil lne sig tilbage og nyde en time og 20 minutter i selskab med nogle frkke unger, og en onkel, der er godheden selv. Og er man til Far til fire og lignende film, vil denne her film garanteret blive godt modtaget.

Forceret sprog
Man savner umiddelbart lidt charme! Hos en film, der ellers har alle muligheder for at vre drn charmerende, med 5 sde unger og et hold dygtige spillere, gres der ikke brug af diskret charme, men her udpensles alt i en grad s det fles enormt kunstigt. Isr sproget hos de unge og brnene virker ligegyldigt moderne og forceret. Det er en skam at der ikke er lagt mere vgt p den naturlige dialog, i stedet for punch lines og engelske lneord.

Hjt tempo og narrestreger
Filmen m siges at ligne andre familiefilm til forveksling og indeholder ikke nogle store overraskelser, hverken hvad angr handling eller dialog. Brnenes sprog synes, som sagt, lidt anstrengt moderne og ptaget, og desvrre formr sammenspillet mellem brn og voksne heller ikke at imponere. Nr det s er sagt, m man tage hatten af for filmens tempo, der er friskt og ungt. Og er man til falde p halen komik og narrestreger gr man heller ikke galt i byen, hvis man tager i biffen i juleferien, og vlger at bruge tiden i selskab med Blob, Pusle, onkel Erik ( Peter Mygind) og den sure Fru Flinth ( Mille Dinesen). Det er sikkert at brnene vil more sig og muligvis ogs forldrene. God underholdning efter en lang strgtur, men en lidt klodset nyfortolkning af den klassiske familiekomedie, da den er set fr.

Skriv en anmeldelse af Min ssters brn vlter Nordjylland