Kung Fu Panda - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Kung Fu Panda

Den entusiastiske, store og lidt klodsede Po er jordens strste Kung Fu-fan hvilket ikke stemmer srlig godt overens med hans job i sin families nudelrestaurant. Pos drmme bliver til virkelighed, da skbnen udvlger ham til at opfylde en gammel profeti, og bliver optaget i Kung Fuens verden, hvor han trner sammen med sine idoler de legendariske kampsportskrigere Tiger, Trane, Knler, Hugorm og Abe under ledelse se af deres lremester Mester Shifu. Men fr de ved af det, er den hvnfulde og forrderiske sneleopard Tai-Lung p vej mod dem, og det er nu op til Po at forsvare alle mod truslen. Kan han gre sine drmme om at blive Kung Fu-mester til virkelighed? Po lgger sit hjerte og sit korpus i opgaven, og den usdvanlige helt finder til sidst ud af, at hans strste svaghed er hans strste styrke.

Tilladt over 7 r

DVD premiere: 02-12-2008

Skrevet af Michael Karlsson Pedersen, Filmland.dk

I de seneste mneder har en vis forventning bygget sig op omkring Dream Works nye store animationsfilm Kung Fu Panda gennem bl.a. en massiv markedsfring af den famse panda. Og det kan heldigvis hurtigt sls fast efter halvanden times forrygende morsom underholdning, at den ikke skuffer om end vi ikke nr op p samme niveau som fx Find Nemo (2003) eller De Utrolige (2004). Pixars animationsfilm har mange gange den fordel, at deres historier hnger bedre sammen og udfordrer gennem en strre opfindsomhed. Kung Fu Pandas historie er offer for en vis skematisk forudsigelighed, men p den anden side er dens humor og gakkede hovedperson s gennemfrt uimodstelig, at den alligevel fles vellykket.

Filmen prsenterer to udgangspunkter: pandaen Po (ifrt Jack Blacks kulrede og skre stemme) og hans noget kedsommelige liv i familiens nudelrestaurant. Og den lille Shifu (med stemme af Dustin Hoffmann), som i det nrliggende Kung Fu-palads trner de fantastiske fem: en toptrnet Kung Fu-gruppe, der forbereder sig til den kommende udvlgelse af Dragekrigeren. Denne skal forsvare landsbyen mod den frafaldne og ddsensfarlige Tai Lung og skabe fred. De to udgangspunkter mdes, da Kung Fu-nrden Po bliver udpeget. Herefter udspilles konflikten om udvlgelsen var tilfldig eller rigtig, for ingen tror i starten p, at den overvgtige og kluntede Po virkelig er Dragekrigeren heller ikke tilskueren. Om han er The One afgres frst til sidst i det uundgelige sidste opgr.

Mere overordnet gennemspiller Kung Fu Panda den samme konflikt som i George Lucas Star Wars-trilogi (1977-83), man kan sige den har et Darth Vader-kompleks. Po er ligesom Luke Skywalker en helt i kim, som frst skal lre at bruge Kraften (dvs. den kraft der ligger i at tro p sig selv), med hjlp fra den Yoda-lignende Shifu. Shifu er dog forsigtig, fordi han fr har brndt fingrene da han optrnede Tai Lung, som p bedste Darth Vader-maner gik over til den mrke side pga. afvisning og skuffelse. Sledes spiller Kung Fu Panda elegant op af kendte nsten mytologiske figurer, ligesom den ogs sender hilsner til fx Avildsens The Karate Kid (1984) og Tarantinos Kill Bill (2003-04).

Ogs stilistisk er filmen spndende, fordi den blander en detaljerig og levende animation med strkt stiliserede og stlig-inspirerede billeder med rene farver. I kampscenerne bruges isr slowmotion og stillbilleder, som giver en bde flot og humoristisk virkning. Humoren kan dog godt anholdes i visse tilflde, hvor det synes at sl over i for megen plathed og fjolleri. Det er dog ikke graverende, og balancen holdes generelt fint filmen igennem mellem Pos kluntethed og gradvise trden i karakter.

Kung Fu Panda er sledes tilfredsstillende p mange punkter, specielt nr man godt kan lide en animationsfilm, som gr op i at skabe et trovrdigt humoristisk univers. Man bliver lige s hurtigt gode venner med Po, som man fx gjorde med Shrek (en anden af Dream Works kendte stjerner). Begge har en uforlignelig evne til at sprnge al ildelugtende alvor og ubrlig selvhjtidelighed. At stte Po ind i et hjhelligt Kung Fu-palads omgivet af ddsensalvorlige Kung Fu-mestre, er en bombe hvor ud af der er kommet en herlig animationsfilm.

Skriv en anmeldelse af Kung Fu Panda

Skrevet af Per Rasmussen den 25. januar 2009
Knald-hamrende sjov film hvor Rune Klan er toppen af poppen... vi hylede alle fem af grin (2 voksne og 3 brn i alderen 4, 8 og 10)

Skrevet af Lunalaura den 15. december 2008
Fantastisk fil. Min sn har siden han s den til prmieren leget at han var de forskellige figurer. Nu hvor DVDen er han i fuld gang igen - og jeg tror godt jeg kan g igang med at sy minimum n af figurerne som fastelavnsdragt. S en film der giver inspiration til en masse aktiv leg for en dreng p 4 r.

Ratet af ask den 01. oktober 2008

Skrevet af jesper den 23. september 2008
jeg synes at filmen er rigtig god og jeg vil meget gerne se den igen.

Skrevet af Anz den 14. september 2008
Denne film er virkelig en af de film som er p i hvert fald min "Must have" liste over film. Den er utrolig underholdene, sjov og flot i grafikken. Selvflgelig er musikken ogs med til at skabe begivenhederne, og den gr det godt. Filmen har en sjov handling, med Pandaen Po og hans mde at vre p - det for en til at grine, grine og grine med hans sjove kommentare og ja alt.
Filmen har nogle flotte "personer" som er blevet godt opfundet og de virker utrolig livagtige med deres personligheder. Filmen bliver til sidst bare en anelse for action agtig med den onde skurk, hvilket er grunden til at jeg undlader at give den n stjerne.
Men selvflgelig det er jo en Kung for film, s der skal jo vre lidt fight. Det kan vre fordi jeg er en pige, nuvel det er jo efter smag og behag!
Men jeg var i hvert faldt helt "hooked" da jeg s den her film, og den anbefales til alle.

Skrevet af Casper Holm - 8 r den 06. august 2008