Horton og Støvfolket - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Horton og Stvfolket

Horton og Stvlefolket Hvem foregr i byen Hvem-byen og handler om en sd og elskelig elefant, Horton, der en dag hrer et rb om hjlp fra et lillebitte stvfnug, der langsomt hvirvler rundt i luften. Horton er sikker p, at der m vre liv gemt i det lille flyvende stvfnug og er derfor fast besluttet p at hjlpe. Omverdenen har travlt med at fortlle Horton, at han er ved at blive skr, da de hverken kan se eller hre liv indeni det lille fnug. Men Horton er overbevist om, at nogen gemmer sig, og at de har brug for hans hjlp. Horton fr kontakt til Hvem-byens borgmester, der er en velanset lille mand, og Horton lrer hurtigt, at en person er en person lige meget hvor lille denne end mtte vre.

DVD premiere: 07-10-2008

Skrevet af Anne Adel Vestergaard, Filmland.dk

Fra skaberen af Ice Age kommer pskeferiens helt store animationsfilm Horton og Stvfolket Hvem. Det er en meget sd filmatisering af Dr. Seuss elskede amerikanske brnebog af samme navn, og selvom jeg aldrig har lst bogen, s tror jeg ikke, fans vil blive skuffede over denne charmerende filmudgave.

Horton og Stvfolket Hvem er frst og fremmest utrolig godt animeret og meget anderledes end de sidste rs utallige opbud af animationsfilm. Den mde fortlleren taler i rim og remser er en dejlig afveksling og fr hele oplevelsen til at skille sig ud fra andre ellers lignende filmoplevelser. Figurerne er ogs bde sjove og sde, og selvom det ikke er en af de film, man slr sig p lret af i ukontrollerbare grineflip, s er den bestemt underholdende og helt igennem kr.

Den omsorgsfulde elefant Horton, hans lille bl ven Morton, den onde grib Vlad og alle de sm sre hvemmere er virkelig en samling fantastiske figurer, der nok skal f alle brn til at juble. Dette skyldes ikke mindst den imponerende animation, der har srget for, at former og farver gr op i en strre enhed. Der er s mange fine detaljer at kigge p, og man kan nsten ikke blive andet end glad over den store opfindsomhed

Det, der for alvor gr filmen god, er dog den utrolig sde og sjove historie, der bliver fortalt. Ideen om de sm hvemmere og Hvembyen, der har til huse i et lille bitte stvfnug, men tror, deres univers er det eneste eksisterende, er bde original og siger noget om, hvor lille vores egen verden er i det kmpeenorme univers. Det er en meget varm fortlling om, at alle personer, ogs de meget sm, stadig er personer og derfor skal behandles med omsorg og respekt. Alts et meget pdagogisk budskab til de sm, pakket ind i en skg og tillokkende emballage

De danske stemmer er bestemt helle ikke tossede. Man tnker faktisk ikke over, at de burde tale engelsk, for alt og isr fortllerens sjove rim virker helt godt p dansk. Alligevel ville de originale stemmer som altid nok vre det bedste valg, for lige meget hvor gode de danske skuespillere er, s har de alts svrt ved at hamle op med Jim Carrey og Steve Carell.

Nr alt nu er s godt, hvorfor giver jeg den s ikke fem stjerner? Det gr jeg ikke, fordi lige meget hvor kr historien er, og hvor flot animeret Horton og Stvfolket Hvem er, s mangler den alligevel et eller andet. Den mangler lidt spnding i forlbet, og s kunne den godt have dyrket de srprgede detaljer endnu mere. Der er stadig et stykke vej op til de sidste rs helt store som Find Nemo og Ratatouille, s derfor m jeg njes med fire store stjerner, men det gr den bestemt ogs vrd at se.

Skriv en anmeldelse af Horton og Stvfolket

Skrevet af alex den 26. juli 2008
Rigtig god og sjov film fra 5 r af