Harry Potter og Fønixordenen - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Harry Potter og Fnixordenen

Det har vret en lang og ensom sommer for den unge troldmand Harry Potter (Daniel Radcliffe). Ikke alene er han ndt til at bo hos de hslige Dursleys, men han har heller ikke modtaget en eneste uglepost fra vennerne Ron Weasley (Rupert Grint) eller Hermione Granger (Emma Watson). Og der er heller ingen uglepost med reaktionerne omkring hans forrige opgr med Lord Voldemort, der jo forrsagede Cedric Diggorys dd.

DVD premiere: 27-11-2007

Skrevet af Maja Axholt, Filmland.dk

S er tiden omsider kommet. Nogle har for lnge siden fet nok af snakken om den unge troldmand med det mystiske ar og de runde briller, og de vender indiskret jnene mod himlen, hver gang han nvnes. Andre, inklusive undertegnede, har med strste fornjelse kastet sig ind i det, der bedst kan beskrives som harrysteri. Jo, J.K. Rowling har fet skovlen under os og har holdt os i et magisk tryllegreb, som fr selv de mest fornuftige til at stille sig op i timelange ker foran boghandlerne midt om natten. Filmene skaber samme hype, og det er ganske forsteligt. For jo flere film, der kommer, jo bedre bliver de. Og Harry Potter og Fnixordenen er ingen undtagelse.

Filmen lgger ud med en forrygende scene, hvor Harry forsvarer sin flabede ftter Dudley mod to dementorer. Umiddelbart efter kommer der et brev, hvori der str, at Harry er bortvist fra Hogwarts, fordi han har brugt magi. Sledes begynder Ministeriets hetz mod Harry og alle de, der str ham nrmest. Dumbledore redder ham fra bortvisningen, og dagligdagen genoptages p Hogwarts, lige indtil djvelen, i form af Dolores Umbridge, stikker sit lyserde hoved frem og overtager ledelsen. Snart indfres diktatoriske tilstande, hvor alt ureglementeret straffes hrdt. Harry og hans venner beslutter sig for at danne en gruppe, hvor de kan ve sig i fred for Umbridge og hendes inkvisitoriske stikkerpatrulje, som selvflgelig har Draco Malfoy i spidsen. Opgret med Voldemort nrmer sig nemlig med hastige skridt, og Dumbledores Arm, som Harry og vennerne kalder sig, vil vre forberedt p at skulle forsvare sig. Og fortvivl ej - deres nyfundne evner fr de s sandelig brug for inden lnge.

Siden den tredje film, hvor de uhyggelige dementorer blev introduceret i handlingen, har Harry Potter taget en dyster, men ndvendig drejning. I takt med at Harry bliver ldre, bliver hans prvelser og udfordringer ogs mere voksne og dermed ogs nemmere at forholde sig til for det lidt ldre publikum. I Fnixordenen bliver der fra start af sat fokus p den ensomhed, som Harry oplever. P grund af en smdekampagne fra Ministeriet for Magi tror nsten ingen p Hogwarts p, at Voldemort er vendt tilbage. Harrys venner trkker sig vk fra ham, og det gr ham hurtigt til en meget frustreret og vred teenager. Vi fr flere gange lov til at fle, hvor helt utrolig ensomt, det m vre at vre Harry Potter i denne femte film, og det er rent ud sagt hjerteskrende.
Selvom der er skret en del vk i forhold til bogen, har den nye instruktr, David Yates, virkelig ramt plet med lige netop dette tema. Daniel Radcliffe vokser mere og mere med opgaven, men den virkelig re m tilegnes den nye instruktr, der indtil nu kun har lavet tv. Mike Newell gjorde det godt med Flammernes Pokal, men David Yates har formet at f langt mere ud af skuespillerholdet. Man kan bestemt ikke mrke, at dette er hans frste spillefilm det er mske ligefrem noget, der er en fordel for ham, da han er vet i at kunne f de samme ting ud af sine skuespillere, men p kortere tid. Det viser sig ogs i spilletiden, der nu er nede p 2 timer og 18 minutter. Og det er i sig selv noget af en bedrift, nr man tnker p, at Fnixordenen er den lngste af bgerne. Det gr dog ogs, at der uundgeligt mangler lidt her og der fra bogen, som man gerne ville have set p lrredet. Men det vigtigste er alts kommet med i filmen.

Men tro nu ikke, at filmen kun byder p flelser og klumper i halsen. Alene i Fnixordenen er der mere magi, end de frste fire film kan mnstre tilsammen. Vi fr nogle forrygende scener, hvor magien flyver p kryds og tvrs, isr i filmens store finale, hvor Harry Potter endnu en gang str ansigt til ansigt med Voldemort og hans tilhngere. Og de unger kan deres kram. Man begynder efterhnden at fornemme, at det ikke er kun er unoder, de lrer p den troldmandsskole. Der er ogs kommet nye figurer til, som alle giver et friskt pust til filmen. Imelda Staunton giver udtrykket sindssyg kattedame en helt ny dimension i rollen som den meget lyserde Dolores Umbridge, og Helena Bonham Carter er mareridtsagtig ond som ddsgardisten Bellatrix Lestrange. P de godes side er Luna Lovegood kommet ind i billedet, og hun er lige prcis s tilpas sr, som hun er i bogen og passer perfekt sammen med de andre rdder.

Til forskel fra de fleste andre filmserier bliver Harry Potter-filmene bare bedre og bedre. Skuespillerne bliver bedre, instruktionen bliver bedre, handlingen bliver mere alvorlig og dyster, og effekterne bliver stadig mere og mere imponerende. Med andre ord overgr hver film den foregende. Som fan af bogen bliver man ikke skuffet over dette festfyrvrkeri af en film. Men den er dog mest for fans. Man kan ikke se denne film som den frste, og har man aldrig lst bgerne, vil der sandsynligvis vre et par ting, som er lidt uklare.

Men Fnixordenen er ikke desto mindre en forrygende oplevelse, som bare skal ses i biografen. Det er en film, som bde brn og voksne vil nyde. Der er fart over feltet, flsomme jeblikke, masser af magi og hsblsende dueller. Det er sdan, en rigtig Harry Potter-film skal vre.

Skriv en anmeldelse af Harry Potter og Fnixordenen