Det gyldne kompas - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Det gyldne kompas

Den 12-rige Lyra Belacqua lever en sorgls tilvrelse som elev p det velrenommerede Jordan kollegium sammen med sin gode ven, Roger, og sin tro flgesvend, daimonen Pantalaimon. Men Lyras trygge tilvrelse trues snart...Hendes onkel, Lord Asriel, er netop taget p en ekspedition til Arktis for at se nrmere p et fnomen kaldet stv, men det magtfulde magistrat, der nsker at opn kontrol over menneskeheden, gr alt for at stoppe Asriels planer. Magistratet truer endda med at lukke Lyras elskede kollegium.

Samtidig forsvinder der p mystisk vis brn fra Oxford og altid fra fattige forldre. En hemmelighedsfuld og smuk videnskabskvinde, Marisa Coulter, dukker pludselig op p kollegiet. Hun er meget interesseret i Asriels undersgelser og henvender sig derfor straks til Lyra, der ikke aner urd i begyndelsen. Men da Lyras bedste ven, Roger, ogs forsvinder, indser Lyra, at hun m tage sagen i egen hnd.

Det gr da op for Lyra, hvad det hele handler om. Lyra er i besiddelse af et gyldent kompas med magiske krfter, som kan afslre folks hemmeligheder og ndre fremtiden. Marisa Coulter er yderst opsat p at f fingre i kompasset, og Lyra mistnker hende for at st i ledtog med det ondsindede Magistrat.

Lyra vlger derfor at stikke af og rejse i sin onkels fodspor mod det kolde nord for at finde Roger igen - og stte en altafgrende stopper for magistrat.

P rejsen slr hun flgeskab med heksen Serafina Pekkala og piloten Lee Scoresby, og sammen rejser de mod Arktis, hvor panserbjrnene og heksene hersker. En verden, der hidtil har vret utilgngelig for mennesker

DVD premiere: 22-05-2008

Skrevet af Maja Axholt, Filmland.dk

Endnu en jul, endnu en stor eventyrfilm. Siden Ringenes Herre for alvor gjorde det populrt at lade de helt store eventyrfilm f premiere i julemneden, har folk stet i k for at se eventyr mellem juleindkbene. I r er turen kommet til filmatiseringen af den frste bog i Philip Pullmans trilogi, His dark materials - Det gyldne kompas. En film, der byder p helt nye og forfriskende begreber inden for eventyrgenren. Hovedpersonen er Lyra, som er en kvik pige med en sorgls tilvrelse. Hun bliver holdt med selskab af vennen Roger og daimonen Pantalaimon, og de har deres daglige gang p det fine Jordan kollegium i Oxford. Men pludselig begynder nabolagets brn at forsvinde, og snart er ogs Roger vk.

En dag ankommer den mystiske Marisa Coulter til Jordan. Hun hyrer Lyra som sin assistent, men fr Lyra forlader Oxford, fr hun af rektoren et mystisk gyldent kompas, som tilsyneladende kan give svar p et hvilket som helst sprgsml. Der gr ikke lnge, fr Lyra mistnker Coulter for at have urent mel i posen, og snart gr hun sine egne veje for at finde Roger og sin onkel, Lord Asrael, som er forsvundet p en ekspedition p jagt efter det mystiske Stv. P sin rejse nordp allierer Lyra sig blandt andet med piloten Lee Scoresby og panserbjrnen Iorek Byrnison. Lyra lrer hurtigt at aflse kompasset, der hjlper hende med at forst, at det er et ganske kompliceret eventyr, hun har vovet sig ud i.

I filmens prolog fr vi at vide, at der eksisterer mange parallelle universer, der alle er forskellige p hver deres mde. Og det, der gr universet i Det gyldne kompas s tiltalende er, at det fles meget genkendeligt. Det ligner vores verden i store trk, men har alligevel et par ting, der er anderledes. Frst og fremmest er der de skabninger, der kaldes daimoner. En daimon er, kort fortalt, legemliggrelsen af dens menneskes sjl. Den afspejler menneskets sindstilstand og kan, mens mennesket er barn, forvandle sig til alskens forskellige dyr. Menneske og daimon er helt afhngige af hinanden, og hvis den ene dr, kan den anden ikke overleve. Filmudgaven af Det gyldne kompas bruger prologen p at forklare publikum, hvad en daimon er, og den vender ogs tilbage til forholdet mellem dem og deres mennesker flere gange i lbet af filmen.

Fans af bogen vil blive bde begejstrede og skuffede p n gang. De forskellige begreber bliver ret godt forklaret i prologen, s hvis man ikke har lst bogen, kan man stadig vre med. Nsten alle de store scener fra bogen er kommet med i filmen, men det gr desvrre samtidig ud over dybde og detaljer. Det giver filmen et prg af at have lidt for travlt som om nogen har udvalgt de store scener og sagt, at alt det, der er imellem, bare lige skal oversts. Spilletiden er kun lige p to timer, og en halv time mere havde nok fet filmen op p fem stjerner herfra. Den korte spilletid har ogs konsekvenser for slutningen, som fans bestemt ikke vil bryde sig om. Ikke alene er der byttet om p flere af de helt store scener, men filmen slutter ogs meget lang tid, fr bogen gr. Jeg sad og gldede mig til den spndende slutning, da rulleteksterne pludselig begyndte at lbe over skrmen. Lige i dette tilflde ville jeg godt nok nske, at jeg ikke havde lst bogen.

Men det delgger p ingen mde filmen som en helhed, for selv om man har lst bogen, fr man en rigtig god oplevelse i biografen. Den fantastiske stemning fra bogen er intakt, og fra begyndelsen diskes der op med spndende eksistenser i form af daimoner, talende isbjrne, hekse og den mystiske eksistens, der kaldes Stv. Der bliver krset for fantasien, og man bliver helt srgmodig, nr man bagefter kommer ud i den almindelige verden med dens vinterkulde og regn.
Filmens computereffekter er generelt ret flot lavet, og isr isbjrnene og daimonernes forvandlinger er helt fantastisk udfrt. Debutanten, Dakota Blue Richards, klarer det fremragende, nr man tnker p, at hun sikkert har stet foran en greenscreen og talt til en tennisbold p en pind under strstedelen af optagelserne. Hun er ikke ude af trit med de computerskabte skabninger, som fx Daniel Radcliffe led meget under i de frste Harry Potter-film. Nicole Kidman br ogs f et bifald for sin rolle. Hun er perfekt som Marisa Coulter, der tydeligvis har en skjult dagsorden. Hun er en sofistikeret kvinde, der udadtil er sd og venlig over for de fleste. Men samtidig er der noget i hendes jne og personlighed, der er s truende, at man p ingen mde har lyst til at komme i vejen for hende.

Det gyldne kompas er en film, der byder p helt nye begreber inden for eventyrgenren, og det er nok derfor, at den fles som et friskt pust. Der er noget meget fascinerende over tanken om, altid at have sin sjl ved sin side altid at have sin bedste ven til at sttte og trste sig. Det og s ideen om Stv og parallelle universer, der ellers plejer at vre forbeholdt science fiction. Her er ingen spas og magi eller onde nder, der ikke kan tilintetgres. Blot en verden, som p mange mder minder om vores, og hvor personerne m bruge de ting, de fr til rdighed. Overgangen fra bog til film kunne have vret gjort med lidt strre sans for dybde og detaljer, men det br bestemt ikke afskrkke nogen fra at se filmen. Og s tror jeg vist godt, at de kan g i gang med at lave den nste i rkken. Nu, tak.

Skriv en anmeldelse af Det gyldne kompas