Den utrolige historie om den kæmpestore pære - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

En dag modtager de en flaskepost fra J.B., der afslrer, at han nu bor p Den Mystiske , men han mener, at rejsen dertil vil vre alt for farlig for Sebastian og Mitcho.

I stedet planter de et fr, der snart vokser sig til en kmpestor pre, og s er eventyret frst rigtig begyndt.

Biografpremiere: 12-10-2017

Skriv en anmeldelse af Den utrolige historie om den kmpestore pre

Ratet af anonym den 30. oktober 2017

Skrevet af szr den 17. oktober 2017
"Det er vist noget vrre rod I har lavet" Hr. Hansen, Lipski og Fick - manuskriptforfattere til den helt igennem forfrdelige filmatiseringen af Jakob Martins Strids helt igennem vidunderlige bog om den kmpe store pre. Filmatiseringen viser, hvordan en original og lun historie kan forfladiges til en creepy klich. Bogens genialitet ligger i, at personerne ikke er sorte eller hvide. De kan godt vre sre eller skrmmende, men de er altid varme i deres menneskelighed. De Grumme Pirater grder sledes pludseligt af glde over at smage saftig vandmelon efter 37 r p trre kiks. I deres glde forrer de Mitcho, Sebastian og Glykose nogle vigtige batterier. Eneboeren Ulysses Carlsen i sit Frygtelige Suhyre og mrkets skabninger i Det Natsorte Hav er ogs sre eller skrmmende, men de hjlper hovedpersonerne og rrer ikke den, der rejser en grn pre. Alt det fine i historien er forvrnget. Ulysses er en modbydelig galning, der vil holde Mitcho, Sebastian og Glykose fanget mod deres vilje og som mske er skyld i Sebastians oldefars dd i hvert fald hans triste skbne. Kvist er en magtsyg mandsling, der forvandler Solby til Skyggeby. De tre i den store pre fr ingen hjlp, men m stjle bde batterier og den vigtige sten fra den mystiske . Hvorfor det? Bogens magi ligger ogs i detaljerne og i det store perspektiv, som historien slutter af med. Mitcho rejser siden verden rundt med JB i noget, der ligner FN-regi. Sebastian skriver en bog om sin oldefar. Den galsindede viceborgmester Kvist bliver landmand nogle siger endda, at de har set ham smile. Og den mystiske bliver et flydende videnskabscenter for Glykose og Pibbenip, som fr nobelprisen. Det vedkommende perspektiv er slet ikke med i filmen, men til gengld eksploderer Den mystiske i meningsls effekteri. Hr. Hansen, Lipski og Fick har en flad forestilling om, at en god historie skal indeholde sygelige personer og voldsomme situationer. De forvandler mestervrk til makvrk og udelader de lune detaljer som ovennvnte replik. Da JB kommer hjem, siger han til Kvist: Det er vist noget vrre rod, du har lavet. Og Kvist svarer stille: ja. Sikke noget rod.