Biler - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Biler

Biler er historien om Lynet McQueen (David Owe), en selvsikker, debuterende racerbil, som trster efter sejr, opdager at livet handler om rejsen, ikke om mlstregen, da han til sin egen overraskelse opdager, at han er krt af sporet i den svnige by Klerkildekbing p Route 66.

P vej tvrs over landet til det store Stempel Cup Mesterskab i Californien for at konkurrere med to erfarne professionelle, kommer McQueen til at lre byens sre beboere at kende inklusive Sally (Annette Heick - en lkker rgang 2002 Porsche), Doc Hudson (Ole Ernst - en rgang 1951 Hudson Hornet med en mystisk fortid) og Bumle (Lars Hjortshj - en rusten, men plidelig kranbil) som hjlper ham med at forst, at der er vigtigere ting i livet end trofer, bermmelse og sponsorater.

Med masser af humor, action, dybflt drama og imponerende nye tekniske landvindinger i tanken, er BILER en hjoktan-oplevelse for publikum i alle aldre.

DVD premiere: 13-12-2006

Skrevet af Rikke Kokholm, Filmland.dk

S bydes der atter op til regndans. Jrgen Klubien er tilbage! Denne gang er det dog ikke som popsanger. Den gamle Danseorkester-dreng og tidligere Disney-tegner er nemlig en af hovedmndene bag dette rs tegnefilm fra Pixar: Cars. Og med Pixar p bagsmkken, kan det nsten ikke g galt. Tnk bare p successer som Find Nemo og De Utrolige, der tog biografgngerer over hele verden med storm.

Det store lb:
Og Cars skal nok kre lige ind i hjerterne p bde store og sm tegnefilms- og bil-entusiaster. Den starter p racerbanen, hvor filmens hovedpersonbil, den lidt for selvfede Lynet McQueen, debuterer i rets Stempel Cup Mesterskab. Under stor dramatik ender lbet uafgjort mellem Lynet og hans to skrappeste konkurrenter Tom Kilerem og Ronny Rs og de skal derfor mdes i et endeligt afgrende lb i Californien en uge senere.

Radiator Springs:
De tre konkurrenter drager mod syd i hver deres lastbil, men desvrre falder Lynet af ladet da det viser sig at det ikke kun er lastbilschauffrer, men ogs lastbiler, der kan blive trtte efter mange kilometer p motorvejen. Han falder af ladet og befinder sig pludselig midt ude p bhlandet i Radiator Springs. En lille by der, siden motorvejen gjorde den til en omvej, kun sjldent fr gster. Og s hjlper det jo ikke ligefrem p besgstallet, at Lynet i sit forsg p at undg den lokale ordensmagt, har pljet hele vejen ind til byen op.

Bessie og Bumle:
Han dmmes til at udbedre skaderne og asfaltere vejen igen, inden han kan f lov til at kre videre. Og mens han kmper med asfalteringsmaskinen Bessie og mod tiden, lrer han langsomt byens mere eller mindre sre indbyggere at kende. Den lille italiener Luigi, byens lge og dommer Doc Hudson, folkevognsrugbrdet Frede der slger organisk brndstof, den lkre og smkre Porsche Sally, og ikke mindst den ligefremme kranbil Bumle, der under sin rustne overflade har en motor af guld.

Rigtige venner:
Det bliver en lrerig tid for Lynet. For selv om han p den ene side ikke kan komme hurtigt nok videre og ud af byen, kan han heller ikke helt slippe byens indbyggere, der langsomt er blevet lidt mere end indbyggere. Nemlig venner. Faktisk hans eneste venner. Og langsomt begynder det at g op for ham, at livet ikke kun handler om at n mlstregen s hurtigt som muligt men i lige s hj grad handler om hvordan man nr den.

Imponerende landskaber:
Det er jo bestemt et budskab, der er vrd at bringe videre. Og det bliver det p fin vis i Cars. Filmen krer i hjeste gear fra starten, og srligt landskaberne der suser forbi de mange 4-hjulede medvirkende er s smukt tegnet, at man ind i mellem bliver i tvivl om det er tegnefilm eller realfilm man ser. Bilerne er til gengld anderledes traditionelle, selv om de hver isr har deres personlighed og deres mde at anskue verden p, alt efter hvilken type bil de er. Og her er Bumle og Luigi mine absolutte favoritter! De er ramt perfekt og er fuldstndig fantastiske! Og det samme glder valget af stemmer. Der er nemlig et par kendisser blandt stemmerne i orignialversionen. Kan du hre hvem det er?

Traktorvltning?
Desvrre glemmer filmen ind i mellem at flge vejen og kommer derfor til at tage et par forkerte afkrsler, man reelt kunne have undvret. Det opvejes heldigvis af de mange hysterisk sjove scener, som for eksempel da Bumle lokker Lynet med p drengestreger traktorvltning. Meget lig vores ko-vltning, bare med traktorer. Det lyder langt ude, og det er det. Men det er ogs noget af det sjoveste jeg har set p film i r.

Tak Jrgen!
Jeg gldes derfor over at Klubien & Co har bragt dette hjoktane univers til live. Et univers, der udelukkende bestr af biler. Selv fluerne er bitte-sm biler med vinger. Det er ikke bare originalt. Det er ogs genialt! Og man frydes over de sm detaljer, som er med til at gre filmen til en nydelse for os lidt strre brn.

(Og s lige et lille tip: bliv endelig siddende i mrket til filmen er helt slut. Der er nogle herlige scener, der viser at selv Pixar ikke er for store til en god omgang kldelig selvironi.)

Skriv en anmeldelse af Biler

Skrevet af b-j-k den 20. april 2008
Rigtig god film, og specielt det at alle figuerne er biler, selv fluerne. Min sn p 3 r elsker den, og kan snart alle replikkerne. Det sjoveste er nr Bumle viser Lynet hvordan man vkker en traktor og nr Frank s kommer efter dem, min sn hviner af fryd.

Skrevet af Gjserbasse den 14. april 2008
Det er bare den bedste jeg har set.
min storesster vandt billeter til biler s mig og hende var ende og se den sammen.

Skrevet af mor berit den 09. april 2008
super sjov film som brnene ser igen og igen. Sde og sjove figurer som man ikke kan andet end at holde af. Kan varmt anbefales.

Skrevet af Christina Pedersen den 09. april 2008
Super sjov film for bde store og sm.
Vi kan snart alle dialogerne udenad.
Min sn p 3 r kan ikke f nok af filmen og insisterer p at se den igen og igen (...og igen og igen og igen :-) )

Skrevet af Jytte Halborg den 08. april 2008
En fantastik flot film - ogs for voksne. Min dreng p 5 r stod faktisk op det meste af tiden, fordi han fandt den s spndende.
vi kbte den senere p DVD, og jeg kan nsten alle tekster udenad, da alle mine brn fdt i 97, 04 og 01 er vilde med den.

Skrevet af Sjovforbrn.dk den 08. april 2008
Her gik vi (far og 2 drenge p 4 og 6 r) og troede at vi skulle ind og se en rigtig drengervsfilm om rs, brndte dk og ekstem motorlyd og s ender man med at blive gldeligt overrasket over at her for en gangs skyld er en brnefilm som ogs en voksen (flsom) mand synes er alletiders underholdning.

Nu hrer undertegnede til typen, som godt kan finde p at flde en lille tre i ny og n til en god film; Som nr f.eks Ingrid Bermann tager afsked med Humphrey Bogart i Casablanca og nu alts ogs nr Lynet McQueen og Porchen Sally krer en romantisk tur i USAs storslede natur og Mcqueen finder ud af hvad der virkelig betyder noget for bde biler og mennesker.

Lynet McQueen er en selvsikker, debuterende racerbil, som trster efter sejr, men opdager i lbet af filmen, at livet ikke handler om at n mlstregen, men om rejsen. Det sker, da han til sin egen overraskelse opdager, at han er krt af sporet i den svnige by Klerkildekbing p Route 66.

Mens han venter p at komme videre til det store Stempel Cup Mesterskab i Californien, kommer McQueen til at lre byens sre beboere at kende inklusive Sally (en lkker rgang 2002 Porsche), Doc Hudson (en rgang 1951 Hudson Hornet med en mystisk fortid) og Bumle (en rusten, men plidelig kranbil) som hjlper ham med at forst, at der er vigtigere ting i livet end trofer, bermmelse og sponsorater.
Som en far med hang til pladderromantik opdagede jeg efterhnden som filmen skred frem flere lighedspunkter med en af mine ynglingsfilm Doc Hollywood med Michael J Fox i hovedrollen (ham Alex P. Keaton I ved nok) Han var ogs en smart lge (bil) p vej til L.A der dumpede ned midt i en lille soveby langt fra alting og som til sidst taber sit hjerte til byen og dens beboere.

Trerne tittede frem igen da historien om Klerkildekbings storhed og fald lb over lrredet. Paraleller til de sm lokalsamfunds udvikling i Danmark i disse r var for stor en mundfuld for mit forsg p at holde masken - Godt der er mrkt i salen... snft !

Og minsandten om filmen ikke vkkede et krt gammel minde frem i erindringen, idet jeg for en snes r siden var inviteret med ud og vlte ker af et par gve midtjyder. Teknikken er vist nok at snige sig ind p kerne om natten mendes de sover og s give dem et puf p siden, hvorefter de skulle vlte med hud og hr! Denne oplevelse blev dog aldrig til noget men har aligevel sat sine spor og gemt sig bagest i arkivet, indtil Bumle og Lynet morede sig med de stakkels Traktorbasser.

Ros skal der ogs lyde til de danske stemmer, og isr Lars Hjortshj som Bumle var formidabel. Mske han skulle overveje at f sig et st nye fortnder og en gang Pava....

Biler er en fantastisk film som vi vil give vores varmeste anbefalinger og hermed 6 store stjerner. Dog er den s lang (nsten 2 timer), at familiens mindste til sidst mistede lidt af sin fokus og vi bemrkede ogs flere brn p hans alder (4 r) som ikke kunne holde deres plads.

Men bortset fra det har vi kun at sige:

Catjaaaaaaaaaaaw............vi ses i biffen.