Bee Movie - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Bee Movie

I bikuben skal alle give et bidrag. Lige s snart Barry er frdig med college, skal han begynde p et eller andet job i Honex-koncernen. Der er et rigt udvalg af stillinger, men de handler alle om honning. Det er der ikke rigtigt udfordringer i for Barry, der griber chancen, da han kan komme p togt med pollen-piloterne Verden uden for kuben er fascinerende, men desvrre kommer Barry p afveje og er lige ved at ende mellem en skosl og et bord! Heldigvis skrider blomsterhandleren Vanessa ind og redder Barry og det bliver begyndelsen til et smukt venskab.

Barry bryder nemlig biernes tusindrige tavshed over for menneskene ved at sige tak til Vanessa. Hun lrer ham om menneskenes mrkelige verden, men da han p en tur i supermarkedet opdager, at mennesker spiser honning at de rent faktisk stjler den fra bierne bliver han sur (!). Barry har fundet sin mission i livet: Han vil lgge sag an mod menneskeheden for honningtyveri!

DVD premiere: 29-04-2008

Skrevet af Anne Adel Vestergaard, Filmland.dk

Rigtig mange har nok gldet sig til Seinfelds Bee Movie, der fr premiere i juledagene, men hvis man tror, man skal ind at se noget i stil med Seinfeld-serien, bare p tegnefilm, s bliver man nok noget skuffet. Der er ellers tale om en ganske god brnefilm, med streg under brne, for dette er hovedsageligt en tegnefilm for brn og barnlige sjle, ikke for voksne, der vil have et godt grin.

Traileren med Seinfeld i bikostume, der brager ind i blomsterne, er virkelig morsom, men denne del af traileren har alts intet med selve filmen at gre. I stedet er Bee Movie en rigtig hyggelig, feelgood-film med en rrende historie og nogle udmrkede bijokes hist og her. Det er en film for hele familien, men ikke en film, man altid vil huske som et uundvrligt minde.

Dreamworks har skabt et meget fint univers, hvor vi dukker ned i biernes forunderlig verden. Der er tale om masser af pastelfarver, masser af honning og selvflgelig masser af sorte og gule striber. Dette univers fungerer ganske godt, da det bde er anderledes og virker trovrdigt. Det er skabt med krlighed for hver en detalje, og det smitter af p filmen. Men historien er alligevel set fr og i det store hele, skiller Bee Movie sig ikke ud fra alle de andre animationsfilm, der fylder biograferne nu om dage.

Historien om den lille bi Barry, der vil meget mere med livet, end det, der er bestemt for ham, er set utallige gange fr. Se bare Ratatouille, hvor en rotte ville vre kok, eller Shark Tale, hvor en haj ville vre vegetar. De er da begge gode historier, og faktisk bedre end denne. Bee Movie har derfor ikke s meget andet end humor at byde p, og nr Seinfeld er med p holdet burde den gode humor vre sikret, men dette er som sagt ikke tilfldet.

Nu skal det siges, at jeg kun har haft mulighed for at se den danske udgave af filmen, s hvordan humoren virker i originaludgaven er det umuligt for mig at sige, men min erfaring siger mig, at den er bedre. Originaler er altid de bedste, og selvom de danske stemmer er ret gode i dette tilflde, s kan Timm Vlademir, Iben Hjejle og Mick gendahl alts ikke hamle op med Jerry Seinfeld, Rene Zellwegger og John Goodman. S se endelig originalen, hvis du har mulighed for det.

Det hele lyder nok temmelig negativt, og det kan undre, hvorfor jeg alligevel giver filmen 4 stjerner, men dette skyldes simpelthen mine meget hje forventninger. Jeg elsker Seinfeld, men der er ikke meget Seinfeld at komme efter i denne tegnefilm.

I stedet er Bee Movie en god familiefilm til den sde juletid, en film, der byder p bde krlighed, retfrdighed og masser af hygge, og derfor er den bestemt vrd at se isr for brnenes skyld.

Skriv en anmeldelse af Bee Movie

Skrevet af tven den 15. september 2008