Arthur og Maltazars hævn - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Arthur og Maltazars hvn

Arthur glder sig helt vildt, for i aften slutter mnens tiende cyklus og endelig kan han vende tilbage til Minimoysernes verden for at gense Prinsesse Selenia. Minimoyserne har forberedt en stor festmiddag til re for Arthur og Selenia har taget sin yndige rosenbladskjole p. Desvrre vlger Arthurs far helt uventet at forkorte ferien hos Mammi, men da de skal til at rejse, afleverer en edderkop et riskorn med teksten "S.O.S" til Arthur. Der er ingen tid at spilde - Selenia er i fare og Arthur bliver nd til at redde hende! Nu begiver Arthur sig ud p en farefuld rejse, hvor han kmper mod den nye tyran i Landet med De Syv Jorder, redder Betameches liv og sls med rotter, frer og behrede edderkopper...Men da Arthur endelig ankommer til Minimoysernes verden opdager han, at det slet ikke er hans gode gamle venner, der har sendt bud efter ham. Hvem mon har narret vores unge helt i s udspekuleret en flde?

DVD premiere: 09-03-2010

Skrevet af Vinnie Yang Sgaard, Filmland.dk

S er vi endelig tilbage i baghaven hos Mammi, hvor minimoyserne bor. Vi fortstter nrmest lige hvor vi slap, og filmen har - ligesom etteren (Arthur og Minimoyserne 2006) - en virkelig hyggelig historie at byde p. Den lnge ventede toer byder p et mere action-packed eventyr, end hvad man lige havde forventet. I kan bruge juleferien p at se Arthur og Maltazars Hvn med god samvittighed. Den kan sagtens vises til alle brn over syv r, for den handler om et folk, som lever i harmoni med den virkelig smukke natur - helt CO2-neutralt.

Eventyrverdenen
Minimoysernes verden bliver i toeren udvidet: Der er s mange fine og sjove detaljer, at man ville nske, der boede en masse sm minimoyserne i de asfaltgr baggrde, vi har s mange af i storbyerne. Universet er s smukt, grnt og omhyggeligt, at man kun kan sidde og nyde de strke farver. Filmen er rent visuelt oplftende for humret, og det er lige noget for brnene: Bare se p Teletubbies!

Eventyr-pop
Filmen har mange klassiske eventyrelementer, men den har ligesom Shark Tale (2004) rigtig mange nutidige referencer. I modstning til Shark Tale er der nemlig en genreforvirring i filmene om Arthur og minimoyserne. Den skifter fra en eventyrlig stemning til en musikvideo p The Voice TV. Det delgger elementer af filmen. Arthur og Maltazars Hvn havde ellers potentialer til at blive et af de tidlse eventyr, som er blevet foreviget p film. Det er derfor rgerligt, at den skal vre s cool. Den poppede musik og rastafari-fyre er der bare for nogle billige grins skyld.

Den eventyrlige hovedperson
Freddie Highmore, som spiller Arthur, er en evigt charmerende dreng, men det er svrt at vnne sig til, hvordan han ser ud som minimoyser, selv nr man har set ham som den hvidhrede og meget hjpandede figur i hele to film.

Arthur og Maltazars Hvn er en film, som kan lre vores brn noget. Filmen er oplftende og bare af den grund skal den ses. Man skal dog vre forberedt p, at den til tider gr hen og bliver ret plat, nr den prver at vre cool. Til gengld har instruktren Luc Besson fet rigtig mange gode filmreferencer med, som forldrene kan sidde og grine indforstet over.

Skriv en anmeldelse af Arthur og Maltazars hvn