For enden af din pegefinger - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

For enden af din pegefinger

af Kristina Aamand

En r og gribende roman om at blive forelsket i den forkerte og betale prisen for at flge sit hjerte. 17-rige Sheherazade fler sig klemt imellem sin mors forventninger om, at hun skal vre en god muslimsk pige, og sine klassekammerater, som lever et helt andet liv. For at holde sig oven vande skriver hun fanzines om de ting, hun oplever som flygtning i Danmark, selvom hendes mor insisterer p, at hun ikke skal skrive, men vre lge. Hendes far bakker hende op, men da han bliver indlagt med hjerteproblemer, bliver det svrere for Sheherazade at holde til presset. S mder hun den jvnaldrende Thea, og pludselig bner der sig en helt anden verden. Sheherazade kan ikke lukke jnene for, at hun er forelsket, men er hun parat til at betale prisen? For enden af din pegefinger giver et indblik i et milj og nogle skbner, vi sjldent hrer om eller fra. Romanen er illustreret med sider fra Sheherazades fanzines produceret af Sune Ehlers.

Aldersgruppe: 14-20

-Vinderen af forlaget Carlsens YA-romankonkurrence, Nye Stemmer, blev kret da der var BogForum. Forfatteren Kristina Aamand vandt med sin ungdomsroman For enden af din pegefinger, der handler om kulturforskelle, etnicitet, krlighed, tro, homoseksualitet, sociale skel og det, at vre ung.

Hovedpersonen i romanen er den unge muslimske pige Sheherazade. Hun bor sammen med sin mor og far i Parkerne, der er et typisk socialt boligbyggeri med mange indvandre og fattige. P trods af det har Sheherazade valgt at g p gymnasium i en bedre del af byen, hvor hun som muslim skiller sig ud.
Hverdagen er ikke let. Forldrene har store krav og forventninger til Sheherazade. Faren er medtaget af krig og tortur. I jeblikket ligger han p sygehuset. Her mder Sheherazade ved et tilflde den danske pige Thea, hvis mor er indlagt p intensiv. Thea kommer fra en velstillet familie, hvor der er overskud p alle planer. Da de to piger fr flelser fr hinanden, lurer stormvejret! Som muslimsk pige er det helt utnkeligt, at hun fr en pigekreste.

For enden af din pegefinger er uhyre velskrevet og fnger fra start til slut. Det er en flot og spndende prsenteret udgivelse med stofindbinding p bogryggen og skarpe, afskrne kanter. Det giver et helt srligt look. Indeni byder bogen p nogle afbrk i teksten i form af skaldte zines. Sheherazades passion er, at lave zines, der er en slags collager tilfrt dagbogstekst og tanker. Dette layout matcher teksten perfekt, og fr fortllingen til at smelte fint sammen.

Selve romanen er skrevet i et let og direkte sprog, der har som hovedforml at afdkke tabuer og gre lseren klog p livet som ung muslimsk pige i Danmark. Med Sheherazade som fortller fr vi skildret det skisma, der opstr i mdet mellem to kulturer. Sheherazade er fanget imellem to forskellige vrdist og fler konstant en ambivalens i forhold til hvor, hendes loyalitet skal ligge. Skal hun flge sit hjerte eller skal hun forblive tro imod sine forldre, sin baggrund og sin opdragelse?!

Kristina Aamand giver t bud p, hvordan det kan udspille sig, nr man fanges mellem to kulturer. Bogen har en fortrstningsfuld slutning, der mske kan stilles sprgsmlstegn til af dem, der oplever klften mellem de to kulturer anderledes. Slutningen fremstr ikke helt s overbevisende som resten af bogen, der fungerer trovrdigt og vedkommende.

For enden af din pegefinger lykkes fornemt udi at fange lserens opmrksomhed, vkke tanker om etnicitet og skellet mellem velstillede og mindrebemidlede familier. Forfatteren er i jenhjde med sin unge lser og kender teenageruniverset. Det er kort sagt socialrealisme, nr det er allerbedst! At romanen tilmed er prsenteret s smart og lkkert i sit layout, gr det kun ekstra godt. Stor ros til Carlsen og tillykke til Kristina Aamand.

Kb For enden af din pegefinger online

Normalt er det for at se levende vilde dyr, at man tager i zoo eller dyrepark. Med Givskud Zoos nye afdeling - Dinosaurparken, kan de (ud)dde dyr dog ogs trkke godt i bde brn og voksne.

Morten Heiberg har skrevet en fantastisk bog om desserter - meget lidt politisk korrekte - for store og sm. Her viderebringer vi hans opskrift p regnbueis.