Fie og Fabian: Fabian er vred - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Fie og Fabian: Fabian er vred

af Line Bundgrd

Fabian er vred. Mske fordi far er dd. Mske fordi han har vret oppe at sls. Mske p grund af noget helt tredje. Men s hjlper mor ham til at forst, at der kan vre mange forskellige flelser i kroppen, nr man savner sin far Fie og Fabian-bgerne er for bde brn, forldre, prrende og fagpersoner, der gerne vil forst brns sorgunivers. Ca. 3.000 brn og unge mister hvert r deres mor eller far, og mange skjuler deres sorg overfor den efterladte forlder. Omgivelserne kan ofte have svrt ved at hndtere og sttte brn i sorg, bl.a. pga. berringsangst og mangel p viden om, hvordan man skal gribe det an, og hvad man skal tale med dem om. FABIAN ER VRED er en lille gribende fortlling skrevet til brn, der beskriver den helt naturlige sorg og vrede, brn oplever, nr de mister en nrtstende person. Sidst i bogen er der forslag til sprgsml, som den voksne kan lade sig inspirere af for at f brnene til at stte ord p deres flelser og tanker. Forfatteren, Line Bundgrd, er familie- og psykoterapeut (MPF). Hun mistede sin mand i 2004, da hendes dtre var 6 og 8 r, og har siden arbejdet med tab, krise og sorg som terapeut, gruppeleder, rdgiver og foredragsholder. Du kan lse mere om og kontakte Line p www.kriseogsorg.dk Bgerne er illustreret med Sren Tomas krlige og humoristisk streg.

Aldersgruppe: 3-7

-Serien Fie og Fabian stter fokus p brn og sorg. Det svre emne formidles og italesttes i brnehjde af forfatteren Line Bundgrd i sm billedbger.

Line Bundgrd har en baggrund som psykoterapeut og har selv mistet sin gteflle. Sren Thomas har illustreret de sm vedkommende bger.

Fabian er vred handler om den vrede, der flger med i klvandet p sorg. Musedrengen Fabian har mistet sin far. Derfor er han meget ked af det og reagerer med vrede. Det gr ud over de andre mus i skolen. Men heldigvis har Fabian og hans sster Fie en mor, der forstr at tale om det svre. Fabians mor stter ogs ord p sin egen sorg og vrede. P den mde hjlper mor Fabian med at tackle det, der gr ondt.

Bogen Fabian er vred er en lille og lettilgngelig bog om at anderkende de svre flelser. Det er en bog om at acceptere sin vrede og forst hvad, der ligger bag. Som psykoterapeut skildrer Line Bundgrd her hvordan, man som voksen kan mde det sorgplagede barn, vise omsorg og ikke mindst hjlpe barnet til at rumme de vanskelige flelser, der ogs flger med tabet.

Bagerst i bogen giver Line Bundgrd nogle ekstra ideer til sprgsml den voksne kan stille barnet, der er i sorg.
Fabian er vred hjlper med at italestte flelser og sorg, selvom man er lille.
Det er en vigtig, vedkommende og veludfrt bog, der fortjener stor ros. Den vil ikke kun vre til gavn for brn i sorg. Andre brn vil via bogen opn strre forstelse for det, kammerater i sorg kmper med. Bogen har dermed bred appel og et yderst vigtigt rinde.

Kb Fie og Fabian: Fabian er vred online