måske - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

mske

af Guido van Genechten

Flot bog om former og farver Hvordan begynder alting? Med ingenting? Mske. Luk jnene og forestil dig, at alt er vk. Endda dig selv. Og begynd s forfra. Alle illustrationer i bogen er lavet af tolv figurer. Fire cirkler, fire trekanter og fire firkanter. Prv selv. En anderledes billedbog om former og farver af Guido van Genechten, der str bag et utal af flotte brnebger, hvoraf mange er udkommet p dansk ved Turbine. Guido van Genechten har blandt andet skrevet de to bger om Mammut, Supermarie p vej!, Cirkus 1, 2, 3 og mange flere.

Aldersgruppe: 2-6

-Mske kender du de mange forskellige spil og legetj, hvor brn skal bygge figurer vha. cirkler, firkanter og trekanter? Det er sjovt og ganske nemt. Lige s enkelt er det i billedbogen Mske af den anerkendte hollandske illustrator og brnebogsforfatter Guido Genechten.

Udgangspunktet i bogen er firgurer og (grund-)farver, der smelter sammen til sjove ting og sager. Men fr vi kommer s langt, bner bogen op med at vise os farverne. P hver sit dobbelt-opslag vises farverne rd, gul og bl. S flger figurerne cirkel, trekant og firkant hvorefter der kan bygges lystigt videre og skabes vidt forskellige motiver. Det er uhyre enkelt, virkningsfuldt og fint.

Teksten er formidlet med en lethed, der klder illustrationernes kant rigtig fint. Det understtter det legende og lette udtryk fint.

Guido Genechten formr p bedste vis at plante et kreativt fr hos den lille lser og motivere lysten til at lege med farver og figurer. Blot kunne jeg savne, at den egentlige sproglige opfordring til at arbejde og lege med figurer, ikke var gemt helt af vejen til indersiden af bogens bagside. Hvor ville det vre rart, at brn og voksne fik mere konkrete redskaber, til selv at kaste sig ud i den sknne, skabende proces med figurer og farver det kunne fx ske vha. skabeloner, der var klar til at blive klippet ud direkte fra en sidste side i bogen.

Mske er ikke kun en bog, der vil glde og fornje den lille lser. Med sin filosofiske tekst og id gr den et stort indtryk p den voksne medlser. Det er bemrkelsesvrdigt at se og opleve, hvordan Guido Genechten formr at skabe en slags cyklus i bde tekst og billede. Vi starter s flot med Mske begyndte det hele sdan her og oplever langsomt billederne og historien udfolde sig. Det er roligt, afstemt og dog fuld af en eftertnksomhed, der fortjener stor ros! Mens vi nrmer os slutningen ebber det stille ud, og lseren betragter hvordan motiverne igen nedbrydes til det, de begyndte som: farver. Det er meget smukt og velgennemtnkt.

Illustratoren Guido Genechten giver os en flot lse- og sanseoplevelse med bogen her, ligesom han p udmrket vis planter inspiration til selv at lege med farver og former. Fornemt!

Kb mske online