Glasbørnene - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Glasbrnene

af Kristina Ohlsson

"Billie gik hen til det lille bord og bjede sig ned for at lfte det op. Hun stivnede. Ovenover den streg, hun selv havde lavet i stvet, havde nogen lavet et hndaftryk med en meget lille hnd. Som om et barn var get ind i huset, mens hun havde vret p stranden, havde lagt sin hnd i stvet og var get igen " Der sker mystiske ting i Billie og hendes mors nye hus. Mystiske og uhyggelige ting, som Billie ikke forstr. Det fles, som om huset ikke vil have, at de er der. Som om det gr alt, hvad det kan, for at skrmme dem vk. Billie begynder at undersge husets dystre fortid sammen med sin nye ven, Aladdin. Og jo mere de finder ud af, jo mere str det klart for Billie, at de m vk fra det hus. Inden der sker noget forfrdeligt. Inden det er for sent. Kristina Ohlsson nyder stor anerkendelse for sine romaner om Fredrika Bergman, der er hovedperson i spndingsserien om Alex Rechts efterforskningsenhed ved Stockholms Politi. "Glasbrnene" er hendes frste kriminalroman for brn.

Aldersgruppe: 10-14

-Svenske Kristina Ohlsson er p banen med et krimi-mysterium af den allerbedste slags for unge lsere.
I bogen Glasbrnene flger vi den 12-rige pige Billie, der efter farens dd skal flytte til morens gamle hjemby hus. Her skal de bo i et lille gammelt trhus, der gemmer p en hel srlig historie. De forrige beboere har forladt huset i en fart og efterladt mblerne. Billies mor foretrkker, at de lader de gamle mbler st indtil deres tidligere hus i Kristianstad er solgt.

Snart viser det sig at deres nye hjem gemmer p hemmeligheder og masser af uhygge. Det er som om det spger, og nogen efterlader skrmmende beskeder til Billie.
Sammen med sin gamle klassekammerat Simone og hendes nye ven Aladdin forsger Billie nu at opklare, hvad der lgger bag. De gr jagt p biblioteket og opsges af en ldre dame, der kan berette ganske skrmmende ting. Huset er tilsyneladende plaget af ulykker. Men hvad er op og ned? Billie og hendes venner arbejder p hjtryk. Mske er det et sprgsml om tid, fr det er for sent?!

Kristina Ohlsson har skrevet en usdvanligt vellykket og spndingsfuld fortlling, der ikke alene byder p et godt mysterium, men ogs har serveret i trovrdige rammer. Miljbeskrivelsen er helt igennem fin, og Billies liv virker bde interessant og trovrdigt. Det gr fortllingen om huset mere plausibel og fr lseren til at tro mere p hele uden at det nogensinde bliver banalt eller forudsigeligt.

Glasbrnene er ikke et gys i sdvanligt forstand, men mere et mysterium/krimi fuld af spnding og uhygge. Med sin overbevisende facon formr Kristina Ohlsson at holde lserens interesse fanget, og man slipper kun ndigt bogen. Hvor er det herligt!

Glasbrnene er frste del i en serie om Billie og Aladdin. Nstekommende bog hedder Slvdrengen og ventes allerede med spnding herfra.

Kb Glasbrnene online