Dødseliksiren - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Ddseliksiren

af Sally Altschuler

Jeppe er hofnar hos Tycho Brahe, og hans opgave er at underholde, ikke blot sin herre, men alle de fornemme gster som kommer p besg hos Tycho p Hven. Jeppe er ogs dvrg med det hjeste nske at begynde at vokse. Han er villig til at g meget langt for at n dette ml, og derfor underkaster han sig villigt en lang rkke pinefulde eksperimenter, som Tycho Brahe udfrer p ham. Som tiden gr uden at s meget som et eneste af disse eksperimenter er lykkedes begynder Jeppe at sprge sig selv, om Tycho mske har andre grunde til at prve at hjlpe ham til at vokse. Er Jeppe mon blot et redskab i Tychos hnder? Alle disse eliksirer han skal indtage, har de mske en utilsigtet bivirkning? For n ting er sikker og vis: Jeppe undergr en forandring uden at vokse det mindste, men en forandring til hvad? Og er den til gavn for ham selv? Eller er den snarere en forbandelse?

Aldersgruppe: 11-14

-I Ddseliksiren tager forfatteren Sally Altschuler os med tilbage til 1500-tallets Danmark og den historiske skikkelse Tyge Brahe. Hovedpersonen i bogen er astronomens hofnar, dvrgen Jeppe.

Vi flger Jeppes liv p Hven. Da Danmark skifter konge og Christian IV overtager tronen, falder Tyge Brahe i unde og drager ud af landet for siden at ende i Prag.

Jeppe oplever p allerttteste hold den modstand, Tyge Brahe bliver til dels. Men pludselig skifter fokus og Jeppe trder ind i fortllingens centrum, hvor han efterstrbes p sit liv. Det skal vise sig, at Jeppe er ud af ganske srlig herkomst og det er svrt at vide, hvem han kan stole p. Netop derfor nskes han vk fra jordens overflade. Jeppe er dog ikke den der giver op!
At Tyge Brahe ogs er genstand for stor modstand gr det ikke nemmere for Jeppe.

Bogen er et miks af historisk roman, krimi og ikke mindst magisk realisme. Forfatteren Sally Altschuler vlger, at iblande det faktuelle stof med en stor portion fantasi. Srligt i slutningen af bogen, hvor Jeppe og Tyge Brahe befinder sig i Prag bevger bogen sig over i et magisk og fantastisk univers, hvor de to oplever skabelsen af den mytiske jdiske lerkmpe, Golem.
Det er bde overraskende, vildt og voldsomt.

Ideen om Jeppe og hans srlige fdrene ophav vkker bestemt lserens opmrksomhed, men egentlig s jeg mske hellere en roman, der forblev mere tro mod det historiske stof. Ikke mindst fordi den udadtil giver indtryk af, at vre en historisk roman og frst ndre karakter meget sent. Som fortller fungerer karakteren Jeppe fint og godt. Man nrer stor sympati mod den lille, vakse og selvstndige dvrg.

Forfatteren Sally Altschuler har et stort forfatterskab bag sig og ikke mindst mange brne- og ungebger er det blevet til. Denne bog er bestemt yderst lsevrdig og interessant. Der er bde spnding, dramatik og et godt indblik i Tyge Brahes liv, som Jeppe flger p klods hold.

Kb Ddseliksiren online