Se mig nu - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Se mig nu

af Sandra Schwartz

Evas lillebror er syg. Rigtig syg. Hans sygdom krver tit hele familien, s da Eva efter en uges fravr kommer i skole igen er hendes bedste veninde, Maja, pludselig blevet veninder med klassens mest populre pige. Og de er begyndt til dans sammen. Fuck alts?! Fra da af gr alt skvt, og Eva fr ikke engang fortalt Maja, at hun midt i et smat og hvirvlende sne har mdt en dejlig, spndende og ddforvirrende fyr Se mig nu handler om den vildeste vinter i 14-rige Evas liv. I familien er alting sat p standby, fordi lillebroren er syg, men lige udenfor drner virkeligheden videre. Eva er fanget midt i mellem, bange for at miste sin lillebror, sin bedste veninde og sig selv i den frste forelskelse.

Aldersgruppe: 11-14

-Svr sygdom i ens allernrmeste familie kan sl selv den bedste af pinden. Det er i hvert fald ikke svrt at forst, at Eva er frustreret og usikker, da hun vender tilbage til skolen efter hun i en periode har vret medindlagt p sygehuset. Her er hendes lillebror blevet behandlet for sin leukemi.
Men som om det ikke er slemt nok, at Evas lillebror Mads er syg, oplever Eva at hendes bedste veninde Maja i den mellemliggende periode er begyndt at g med en anden. oveni kbet den populre Katrine, som plejer at g med nogen fra de ldste klasser, og i vrigt er sdan en rigmandsdatter. Hvordan skal man s tackle det! Eva kan jo heller ikke snakke med mor eller far, der kun er optaget af Mads og hans sygdom. Det hele er s utroligt svrt!

Se mig nu er en velfortalt og vellykket roman om pigeliv i teenagerrene. Udgangspunktet er pigen Eva og hendes udfordringer, da veninden tilsyneladende begynder at g med en anden i klassen, efter hun selv har vret vk pga. brorens sygdom. Men mange piger vil kunne nikke genkende til bogens handling, selv om man ser bort fra sygdomsaspektet. De fleste kender til flelsen af, at vre bange for at blive kasseret af veninden eller p anden vis blive skubbet ud af fllesskabet. Den slags medfrer altid en enorm usikkerhed. Her rammer forfatteren Sandra Schwartz om noget plet.

Romanen er samtidig krydret med en sd, charmerende og dog helt tilforladelig krlighedshistorie. Den vil i dn grad vkke interesse - og nok ogs virke genkendelig for nogle lsere i bogens mlgruppe.

Bogen Se mig nu er en del af Sommerfugleserien, der er specielt skrevet til mlgruppen piger i alderen 12-14 r.

Forfatteren Sandra Schwartz har skrevet en vedkommende fortlling, der bde rrer og varmer om hjertet. Se mig nu er en medrivende beretning om at vre sskende til en krftramt, men i srdelshed en bog om at vre en ung pige, der kmper med at f styr p sit selvvrd og tro p sin eget vrd derhjemme og i skolen. Midt i al det svre fr Eva jnene op for, at hun mske aldrig mistede sin veninde, men blot fik en mere i kraft af Katrine. Men vejen til den erkendelse er lang.

Kb Se mig nu online