Klar parat pubertet for tweenpiger i puberteten - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Klar parat pubertet - for tweenpiger i puberteten

af Julie Schlter Valentin,

Er du Klar? KLAR, PARAT, PUBERTET er til piger, der er 8-12 r og s smt p vej i puberteten. Pubertet er nemlig ikke kun for teenagere. Mange piger begynder at mrke de frste pubertetstegn, allerede nr de er tweens. KLAR, PARAT, PUBERTET forklarer dig, hvad pubertet er for noget. Du kan lse om hormoner og hrvkst. Om bryster og menstruation. Om drenge og veninder. Og om alt det andet, der kan fylde i livet, mens din krop forandrer sig fra lille pige til ung kvinde. KLAR, PARAT, PUBERTET besvarer en masse af de sprgsml om pubertet, som rigtig mange tweenpiger gr rundt med men som godt kan fles lidt pinlige eller i hvert fald meget private.

Aldersgruppe: 8-13

-Julie Schlter Valentin har skrevet en helt igennem glimrende guide til piger i alderen 8-12 r om det, at komme i puberteten.

Bogen bestr af to dele: frste del om den fysiske udvikling og de tidlige pubertetstegn. Om begyndende hrvkst, bryster, vgt og vgtstigning, menstruation og cyklus m.m. Anden del handler om, hvad pubertet fles og mrkes som i din hverdag hvordan sindet forandrer sig. Her er fokus p veninder, forldre, drenge og de problemer der indimellem opstr, nr tweenpigen er usikker, srbar eller vred.

Klar parat pubertet er en grundig og gedigen guide ind i puberteten. En helt igennem uundvrlig bog for den purunge pige, der str foran udviklingen fra lille pige til ung kvinde, og oplever livet forandrer sig.
Bogen giver sin unge lser en rkke fine vrktjer til at forst sig selv og sine klassekammerater i en tid, der er fuld af forandring. Her og der kan man som forldre mske have andre holdninger end bogen, der til eksempel forholder sig hel neutral hvad angr kropsbehring og barbering. Jeg savner, at bogen forklarer, hvad der kan vre ulempen herved. En bog kan i sagens natur aldrig erstatte den gode samtale mellem forldre og barn, men den kan - som her - give barnet en langt strre forstelsesramme og hjlpe til at italestte forskellige emner. Bogen bner op for en forstelse for, at de enkelte emner er naturlige og i forlngelse heraf vil det da ogs blive lettere at tage en snak.

Forfatteren Julie Schlter Valentin er uddannet journalist og har derfor valgt at trkke p en rkke fagpersoner i forbindelse med udarbejdelsen af bogen. Klar parat pubertet er derfor blevet til med bistand fra en gynkolog, en psykolog, en familieterapeut og en brnelge. Bogen er da ogs bde grundig, sober og indsigtsfuld i et emne, der ofte er flsomt og svrt for os at tale om.

Med Klar parat pubertet forrer man sin datter en uvurderlig ngle til at forst sig selv og sin veninder. Mangen en mor ville bestemt ogs have glde og gavn af at lse bogen, der p nuanceret og dog enkel vis giver svar p mange af de sprgsml, der maser sig p nr puberteten banker p dren.
Kort sagt: en must have for piger i alderen 8-12 r!

Kb Klar parat pubertet - for tweenpiger i puberteten online