Vildheks 5: Fjendeblod - Anmeldelse på Sjovforbørn.dk

Gå tilbage Tilbage   Søg i kalenderen  Min huskeliste  Brætspil for hele familien  Børnebogs-anmeldelser  Foreslå arrangement    Del denne side på Facebook

Vildheks 5: Fjendeblod

af Lene Kaaberbøl

En sort fjer falder til jorden, dækket af blod. "Uden ravnene er vi bare almindelige vildhekse. Ja, måske ikke engang det," siger Thuja, og Clara må indse at ravnemødrene ikke kan hjælpe hende. I stedet bliver det hende der må hjælpe dem og redde den sidste ravn i verden. Den voldsomme dødbringende ravnestorm viser sig blot at være den første udfordring på en vild og farlig rejse hvor Clara selv må finde ud af hvem der er ven – og hvem der er i virkeligheden er hendes fjende. "Fjendeblod" er den femte og næstsidste bog i serien om Clara, hendes kærlighed til dyr og hendes kamp for at overleve som vildheks i en verden hvor magi ikke ligefrem er barnemad.

Anmeldelse af Nønne Lønne Votborg:
Aldersgruppe: 10-13

-Med "Fjendeblod" er vi nået til den femte og næstsidste bog i serien om pigen Clara, hendes venner og udfordringerne som vildheks.
Persongallariet er vokset stødt efterhånden som serien er skredet frem. I starten var det kun Clara og hendes kammarat Oscar samt den talende kat Kat der skulle ud på vildhekseeventyr. Lene Kaaberbøl har skruet op for dramatikken og nu må Clara, der er Vildheks, navigere i endnu mere kompliceret og farefuld vildhekseverden, mellem ravnemødre, slanger og en veninde, der tilsyneladende ikke er som hun giver sig ud for.

Bind nr. 5 tager bolden op hvor forrige bog sluttede. Jo længere vi er kommet i serien, jo mere komplicerede er de farer, Clara skal overvinde blevet. Ved afslutningen af forrige bog er alle de voksne, der betyder noget for Clara, blevet til stenstøtter efter kampen mod Blodsungen. Clara må sætte alt ind på at ophæve deres lammelse. Men hun står overfor en modstander, hun hverken kender eller forstår!

Claras vildhekseveninde Kahla virker forandret og gradvist går det op for Clara, at noget galt er på færre. Kahla har fået en ny vildven i form af en slange, og pludseligt forråder hun ravnemødrene. Efter en voldsom heksestorm pludselig har dræbt alle ravnene, er der hårdt brug for de nye ravneæg. Men Kahla smadrer alle æggene – bortset fra ét som hun tager med sig. Oveni købet giver hun skylden for ugerningen til drengen Arkus, som har held med at redde en lille ravneungerne.
Uhyggen og dramatikken er i højsæde når Clara, Oskar og Arkus samt dyrene Igentingen og Killing forsøger at finde og redde den sidste ravn. Det er i sandhed svært når man ikke ved, hvem der ven eller fjende!

”Fjendeblod” er velskreven og velfortalt pigefantasy med fokus på det gribende og gysende. En bog med masser af magi, overraskelser og uventede dramatiske episoder.
Serien om Clara der er vildheks, er spændingsmættet og fyldt med finurlige twist undervejs. På ingen måde forudsigelig, men af samme grund også en bog, der stiller udfordringer til sin læser. Jo længer vi er kommet i serien, jo mere er der at holde styr på undervejs. Ikke mindst de sidste bøger, der er meget tæt forbundne kræver, at man opsummere handlingen fra den forrige bog. Jeg savner, at forfatteren formår, at lægge et resume ind i starten. Bogen her slutter brat og forsættes i sidste bind: ”Genkommeren”.

Lene Kaaberbøls medrivende Vildhekseunivers er på alle måder et møde hver, hvis man gerne vil have pulsen op!

Køb Vildheks 5: Fjendeblod online

Vi har til stor begejstring tilbragt påsken på Absalon Copenhagen Camp ved Rødovre, som er en DCU campingplads. At det er en DCU campingplads betyder blandt andet, at man som DCU medlem ikke betaler for børn under 12 år. Derudover er der andre fordele som gratis hund og gratis bad, som kombineret me...
En vigtig del af enhver fødselsdagsfest er forberedelserne. Her er der lagt op til forventningens glæde. Involver barnet og lav hjemmelavede invitationer til den kommende fest. Det er både billigere, mere personligt og ganske sjovt!

Her får du den ultimative guide til sjove invitationer !
København er en skøn by at besøge, hvis man rejser med børn, og der findes masser af muligheder for gode oplevelser for hele familien. Tivoli, Københavns Zoo, Planetarium, Den Blå Planet, Børnenes Museum for Kunst og Experimentarium er blot nogle af de mange steder, hvor både børn og resten af famil...
Det kan hurtigt løbe op når hele familien skal i Zoo, LEGOLAND eller en af de mange andre skønne forlystelser. Entréen alene kan få én til at føle sig nødsaget til at advare ungerne om, at der kun bliver råd til at besøge få af de populære udflugtsmål i løbet af en sæson. Orienterer man sig lidt om ...

©2005-2013 Sjovforbørn.dk, Grønnegade 93, 1., 8000 Århus C, Kontakt Sjovforbørn.dk - Sitemap
Intet materiale må gengives uden skriftligt samtykke fra Sjovforbørn.dk - Se også www.Spassfurkinder.de for sjov i Tyskland