Vildheks 5: Fjendeblod - Anmeldelse på Sjovforbørn.dk

Gå tilbage Tilbage..   Søg i kalenderen  Min huskeliste  Brætspil for hele familien  Børnebogs-anmeldelser  Foreslå arrangement    Del

Vildheks 5: Fjendeblod

af Lene Kaaberbøl

En sort fjer falder til jorden, dækket af blod. "Uden ravnene er vi bare almindelige vildhekse. Ja, måske ikke engang det," siger Thuja, og Clara må indse at ravnemødrene ikke kan hjælpe hende. I stedet bliver det hende der må hjælpe dem og redde den sidste ravn i verden. Den voldsomme dødbringende ravnestorm viser sig blot at være den første udfordring på en vild og farlig rejse hvor Clara selv må finde ud af hvem der er ven – og hvem der er i virkeligheden er hendes fjende. "Fjendeblod" er den femte og næstsidste bog i serien om Clara, hendes kærlighed til dyr og hendes kamp for at overleve som vildheks i en verden hvor magi ikke ligefrem er barnemad.

Anmeldelse af Nønne Lønne Votborg:
Aldersgruppe: 10-13

-Med "Fjendeblod" er vi nået til den femte og næstsidste bog i serien om pigen Clara, hendes venner og udfordringerne som vildheks.
Persongallariet er vokset stødt efterhånden som serien er skredet frem. I starten var det kun Clara og hendes kammarat Oscar samt den talende kat Kat der skulle ud på vildhekseeventyr. Lene Kaaberbøl har skruet op for dramatikken og nu må Clara, der er Vildheks, navigere i endnu mere kompliceret og farefuld vildhekseverden, mellem ravnemødre, slanger og en veninde, der tilsyneladende ikke er som hun giver sig ud for.

Bind nr. 5 tager bolden op hvor forrige bog sluttede. Jo længere vi er kommet i serien, jo mere komplicerede er de farer, Clara skal overvinde blevet. Ved afslutningen af forrige bog er alle de voksne, der betyder noget for Clara, blevet til stenstøtter efter kampen mod Blodsungen. Clara må sætte alt ind på at ophæve deres lammelse. Men hun står overfor en modstander, hun hverken kender eller forstår!

Claras vildhekseveninde Kahla virker forandret og gradvist går det op for Clara, at noget galt er på færre. Kahla har fået en ny vildven i form af en slange, og pludseligt forråder hun ravnemødrene. Efter en voldsom heksestorm pludselig har dræbt alle ravnene, er der hårdt brug for de nye ravneæg. Men Kahla smadrer alle æggene – bortset fra ét som hun tager med sig. Oveni købet giver hun skylden for ugerningen til drengen Arkus, som har held med at redde en lille ravneungerne.
Uhyggen og dramatikken er i højsæde når Clara, Oskar og Arkus samt dyrene Igentingen og Killing forsøger at finde og redde den sidste ravn. Det er i sandhed svært når man ikke ved, hvem der ven eller fjende!

”Fjendeblod” er velskreven og velfortalt pigefantasy med fokus på det gribende og gysende. En bog med masser af magi, overraskelser og uventede dramatiske episoder.
Serien om Clara der er vildheks, er spændingsmættet og fyldt med finurlige twist undervejs. På ingen måde forudsigelig, men af samme grund også en bog, der stiller udfordringer til sin læser. Jo længer vi er kommet i serien, jo mere er der at holde styr på undervejs. Ikke mindst de sidste bøger, der er meget tæt forbundne kræver, at man opsummere handlingen fra den forrige bog. Jeg savner, at forfatteren formår, at lægge et resume ind i starten. Bogen her slutter brat og forsættes i sidste bind: ”Genkommeren”.

Lene Kaaberbøls medrivende Vildhekseunivers er på alle måder et møde hver, hvis man gerne vil have pulsen op!

Køb Vildheks 5: Fjendeblod online

Når den vejrguderne byder på regnvejr, hvilket de jo som oftest gør, så har vi brug for at finde på noget sjovt at lave indendørs.
Det er på ingen måde ufortjent, at Cirkus Arena er et af de absolut mest populære cirkus i Danmark. Det er altid en helstøbt, gennemarbejdet og underholdende oplevelse at besøge nordens største cirkus - I år er ingen undtagelse.
Lav en top-nice fest for din tween. Undgå, at din søn eller datter synes, den bliver nederen barnlig. En guide til, hvad du skal gøre og absolut ikke gøre som forælder til festen. Idéer til temaer, pynt, mad og styring af slagets gang.
Det er et imponerende syn, der møder os, da vi kører op mod Tropical Island. Det er nemlig en kæmpe stor hangar, der oprindeligt blev bygget til at huse fabrikationen af luftskibe. Det blev aldrig til noget, og nu ligger der et stort tropisk paradis med sandstrand, lagune, vandrutsjebaner, restauran...

©2005-2015 Sjovforbørn.dk, Rugmarken 42, 8520 Lystrup, Kontakt Sjovforbørn.dk - Sitemap
Intet materiale må gengives uden skriftligt samtykke fra Sjovforbørn.dk - Se også www.Spassfurkinder.de for sjov i Tyskland