lys lys lys - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

lys lys lys

af Vilja-Tuulia Huotarinen

Prisvindende finsk ungdomsroman om ung krlighed Scenen er en lille finsk by i sommeren 1986. Den farlige atomsky fra Tjernobyl-ulykken er blevet frt af sted med vinden og lgger sig nu som en tung skygge over byen. 14-rige Mariia er en almindelig teenagepige, som bruger kohl om jnene og hrlak i det farvede hr. Og s er hun trt af sine kedelige, stille forldre. Men s kommer der en ny pige, Mimi, til byen. Hun flytter med sin tante ind i det store hvide hus p toppen af bakken og begynder i Mariias skole. Mimi er hverken kedelig eller almindelig; hendes mor er dd, hendes far bortrejst, og hun sprger Mariia, hvordan hun fler. Et sprgsml, Mariia ikke er vant til at f stillet. De to piger bliver forelskede, og i lbet af sommeren udfolder deres hemmelige forhold sig, men selv ikke krligheden kan hjlpe p Mimis tunge sjl. Den er som et sort hul, hvor al lyset forsvinder ind i. Nr et menneske genkender sin kommende krlighed, suges alt fra omgivelserne ind i den kommende krlighed. Og mennesket har ikke lngere andet. End det andet menneske. Jeg stod der og tog imod en kugleregn af lys lys lys. Indtil Mimi sagde: Vil du gre mig en tjeneste? Vil du spille min ven? Det er en strk og anderledes ungdomsroman, der her udkommer p dansk. Bogen leger stilistisk med fortlleformer og sproget, og denne grnsesgning afspejler fint tematikken om ung seksualitet, fllesskab, ensomhed og dd.

Aldersgruppe: 11-14

-Selvmord og seksualitet er to tunge emner. lys lys lys af Vilja-Tuulia Huotarinen er da ogs en uhyre bedrvelig og hrd bog at komme igennem. Bde i forhold til emnet, men ogs i forhold til forfatterens meget eksperimenterende fortllestil der givet vis vil vre en stor udfordring for mange brn- og unge.

Bogen handler om pigen Mariia og hendes tiltrkning til den nye, anderledes pige Mimi der starter i hendes klasse. For at vre venlig lover Mariia at agere veninde, men den mystiske og specielle klassekammerat har en dragende virkning p Mariia.

Handlingen foregr i 1986 og placeringen er Finland p det tidspunkt, hvor den store Tjenobylulykke netop er sket. Bogen viser perifert, hvordan ulykken spiller en skiftende rolle i indbyggernes liv efterhndenden som omfanget af skaderne gr op for verdenssamfundet. For Mariia er spiller ulykken ikke den store rolle. Hun er i nuet, hvor hun gr sig mange tanker om den tillukkede og dog dragende Mimi. Som tiden gr bliver de to krester og oplever gensidig tiltrkning, men for Mariia er det udelukket at fortlle forldrene om Mimi.
I Mimis hjem ser det ogs hblst ud. Som barn mistede hun sin mor der sprang ud fra loftet og nu dr hendes elskede bedstemor. Et hrdt slag! Som om det ikke er nok vil hendes tante Kylli rejse og Mimi skal hjem til sin far. Det gr Mimi desperat.

Vilja-Tuulia Huotarinen har skrevet en ganske interessant bog med en vedkommende handling og tematik. Krlighed ml. eget kn, mistrivsel og selvmord. Men det forekommer mig, at mange lsere i mlgruppen vil have svrt ved bogens sprog og stil. Det er Mariia der fortller, men med mange hop og kommentarer til sin egen formidling. Hun kommenterer p sig selv som forfatter metasprog - og det gr det indimellem vanskeligt, ligesom hendes analyser af det, der hndte dengang i 1986. Samtidig savner jeg mere flow i bogen. Bogen vil uden tvivl vre fin til brug for danskundervisning i 6. eller 7. kl. ligesom en del brn og unge heldigvis - vil have stor glde af bogen.

Kb lys lys lys online