MGP Missionen - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

MGP Missionen

af Gitte Lkkegaard

Ny udgave af Gitte Lkkegaards roman fra 2009, der nu er biografaktuel. Sammen med sin mor er Karl flyttet fra en lille by ved Vesterhavet til Nrrebro i Kbenhavn. Her mder han den muslimske dreng Khalel og ikke mindst Khalels sde sster, Sarwan, der har en hemmelighed. Hun skal vre med i MGP, men har ikke sagt noget til sin far og mor. Hun ved, at de aldrig vil tillade, at hun optrder p tv. Sammen med Karl og Khalel lgger hun en plan, og pludselig er de tre stukket af, efterlyst ogmeget langt hjemmefra. "MGP Missionen" har premiere i landets biografer 21. marts og er instrueret af Martin Miehe-Renard. P rollelisten finder man blandt andre Lars Knutzon og Line Kruse.

Aldersgruppe: 9-14

-Med biografsuccesen "MGP Missionen", er det blevet tid til en genudgivelse af forfatteren Giite Lkkegaards dejlige bog af samme navn. I MGP Missionen mder vi drengen Karl fra det mrke Jylland, der skal flytte med sin mor til Kbenhavn. Her kan moren f opfyldt sin drm om job p det Kgl. Teater som skrdder, mens Karls m vinke farvel til sin bedste ven og bedsteforldre. I stedet mder Karl en hel ny multikulturel verden i skolen. Han bliver snart bedste ven med den muslimske dreng Khalel til stor skepsis for bde sin egen mor og Khalels forldre. Integrationen m st sin prve!

Da Khalels storesster tilmelder sig MGP mod sine forldres vilje og vidende er gode rd dyre. Treklveret m ud p en vaskegte MGP Mission da Sawsan inviteres til finaleshowet og turen gr imod rhus. Det bliver en vanskelig og udfordrende tur for de tre unger, ligesom forldrene m gennemg en masse bekymringer da brnene stikker af. Men mske kan deres mission stte gang i integrationen?!

Det er i hvert fald sprgsmlet og tanken, som de tre brn efterlader lseren med. Gitte Lkkegaard har skrevet en vellykket bog om integration og inklusion. Her er stof til mange gode snakke!
Forfatteren afdkker p fornem vis hvordan vores fordomme overfor fx kbenhavnere, jyder og muslimer er. Her er en flot og humoristisk brnebog om at vre anderledes, men alligevel bygge bro til hinanden. Mske er bogen en smule sentimental og sd, nr Sawsan tager hele Danmark med storm i MGP, og synger sin smukke, stilrene sang om forstelse for forskellene. Men det rammer lige i hjertet!

Gitte Lkkegaard formidler endnu engang nrvrende, veloplagt og letlseligt. Lige prcis sdan som mlgruppen eftersprger. MGP Missionen er med god grund et hit hos lserne. Bogen udkom frste gang i 2009 og udgives p ny i forbindelse med biograffilmen.
Den har et dejligt og charmerende sprog, der afspejler Danmark nr det er bredest og bedst. Her er kulturfllesskabet i fokus, og bogen vil blive knuselsket trods sin lidt naive tilgang til tilvrelsen. Det er trods alt kun dejligt at blive bekrftet i sin barnetro p det gode. En rigtig vellykket lseoplevelse.

Kb MGP Missionen online